Sunday, July 26, 2015

tak siapa tahu jumlah sebenar kekayaan Daim selaku kroni (atau lebih tepat proksi) Mahathir ?

Buku telah ditulis mengenai Tun Daim Zainuddin, tetapi tidak ramai orang yang tahu yang Daim sebenar. Beliau terkenal kerana Pendiam. Semua orang tahu bahawa Daim adalah jenis senyap; begitu senyap, sebenarnya, bahawa mangsa tipu daya dan kerang-keroh beliau telah jatuh seperti 10 pin tanpa pernah mengetahui apa yang melanda mereka.
Beliau telah, yang tenang, membuat kerjaya dart racun menembak, memasang perangkap yg tersembunyi. dan knifing kawan atau musuh di belakang. Tangannya tidak dapat dilihat, tetapi tanda di mana-mana. Kebenaran untuk memberitahu, beliau telah berada pada akar krisis banyak negara, tetapi namanya tidak pernah dikotori, terima kasih kepada kekayaan dia wields dan hasil dari persahabatan dengan Dr Mahathir.
Kanser senyap
Kebanyakan ahli-ahli generasi baru Umno sedar bahawa Daim adalah jutawan gigih untuk memperoleh dan seorang lelaki macho dengan rasa wanita muda, tetapi mereka mengaku dia kelemahan – kelemahan ini kerana mereka melihat dia seorang Penasihat Ekonomi yang bersih dan cekap kepada Kerajaan. Tetapi generasi Harun Idris, Musa Hitam dan Manan Othman untuk menamakan adil beberapa tangan lama – mereka adalah orang-orang yang meminta untuk menemui yang Daim sebenar adalah, Ia adalah Datuk Harun yang dipetik Daim dari kedalaman kegagalan dalam perniagaan garam.
Isteri Daim, Mahani dan isteri Harun, Salmah adalah kawan yang baik dan pasangan yang berpengaruh pada awal tahun 1970-an. Ia adalah kuasa isteri yang berpindah kepada Harun untuk memberi Daim 160 ekar tanah perdana Kampung Pandan. Dan dengan itu Syarikat Maluri diujudkan.
Tiada penggunaan spekulasi alih berapa banyak Daim dibayar Harun. Selepas semua, kedua-duanya adalah kawan cepat. Untuk butiran ngeri, hanya meminta Bow Low Kiok atau Thamby Chik. Mereka boleh kaitkan bagaimana Daim menipu broker tanah dan digris Exco negeri Selangor dan abang dalam undang-undang Mahathir, Ahmad Razali bagi tanah yang.
Sudah tentu, Daim masih terpaksa membayar bagi tanah itu. Pada masa itu, ia tidak mudah untuk meminjam daripada bank. Oleh itu, beliau telah dipaksa untuk merosakkan Bank Bumiputra. Lorraine Osman dan Rais Saniman tahu berapa banyak beliau menghabiskan. Manan Othman tidak boleh meragui mengesahkan angka itu, beliau begitu dekat kepada Daim bahawa mereka cuba untuk berkongsi kawan perempuan, dengan Manan sering meminjam bilik tidur di pejabat Daim di Taman Maluri.
Pilihan Mahathir
Ketinggian Daim sebagai Senator dan, kemudiannya, Menteri Kewangan, adalah sebahagian daripada pelan strategik Mahathir. Pilihan Mahathir tidak sepatutnya memeranjatkan satu, selepas dua kawan intim dari kampung yang sama di Seberang Perak, Alor Setar. Apabila menjadi Perdana Menteri pada 16 Julai, 1981, perkara pertama di fikiran Mahathir adalah bagaimana untuk mengetepikan musuh, Tengku Razaleigh Hamzah.
Daim kepada semua orang dia tidak mempunyai kepentingan dalam politik, tetapi semua manakala beliau yakin mendapat pekerjaan Menteri Kewangan selepas bertugas dengan Senat. Beberapa bulan selepas menyertai Senat, Daim menjadi Pengerusi Fleet, yang memiliki akhbar New Straits Times. Pada tahun 1984, beliau akhirnya mendapat pekerjaan impiannya dan menjadi orang ketiga yang paling penting dalam Kabinet Persekutuan, selepas Perdana Menteri dan timbalannya.
Musa diperah
Musa Hitam, Timbalan Perdana Menteri, pada mulanya sedar hubungan akrab antara Mahathir dan Daim. Niat tidak jujur, beliau melahirkan untuk membimbangkan Mahathir lebih Wheeling Daim dan urus niaga, terutamanya memberikan projek-projek dan kontrak kepada rakan-rakannya sendiri dan kroni. Ia mesti terkejut dia apabila aduan itu jatuh pada telinga pekak walaupun dia adalah Timbalan Perdana Menteri, beliau tidak mempunyai berkata ketika ia datang kepada perkara-perkara ekonomi, terutamanya penswastaan ​​dan tugasan (penyokong) projek-projek ekonomi.
Bagaimana kecewa Musa mesti telah mendapati bahawa Daim tidak peduli tentang usaha untuk membantu penyokongnya mendapatkan beberapa projek atau kontrak. Daim berjaya dalam membuat jutawan kroni Wan Azmi, Halim Saad, Tajuddin Ramli, Samsuddin Hassan, Razali Rahman dan Tan Sri Basir, tetapi Musa di akhir telah dibuang sebagai miskin bekas TPM.
Musa sekali berada di mengadu kepada Mahathir bahawa Daim telah mencuri beberapa cadangan projek penyokongnya, tetapi sekali lagi Mahathir tidak mempedulikan dia. Ini adalah perbuatan yang pertama di berpecah akhirnya pentadbiran Mahathir-Musa. Sebagai kepentingan Mahathir dan Daim mengembung, Musa mendapat dihalau keluar.
Menolak Musa untuk mengikat dengan Razaleigh
Ramai ahli UMNO menganggap bahawa Razaleigh musuh nombor 1 Musa . Malah, sebab bagi perpecahan 1986 dalam Umno mesti jatuh pada Daim. Ia adalah dia yang memandu Musa ke tepi sehingga dia tidak mempunyai pilihan kecuali untuk meletakkan jawatan. Sekali lagi, manusia bernam Daim beberapa sikap dan kelebihan beliau. Beberapa tahun peranannya di sebalik tabir memecah Umno itu tidak banyak lagi yang tahu sehingga hari ini.
Satu benar-benar tidak perlu tertanya-tanya mengapa Musa dipanggil Razaleigh untuk bersatu pada Team B dan kedua-duanya memutuskan untuk bekerjasama dalam perjuangan 1987, yang akhirnya sehingga Umno akan diharamkan. Pada masa itu, Daim adalah hampir kebal, apa sokongan yang datang dari orang kuat seperti Sanusi Junid dan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Setiakawan daripada tiga batu pepejal, dan kem Musa-Razaleigh boleh berbuat apa-apa kecuali untuk membuat satu jenaka dengan memberi mereka AIDS nama samaran.
Menghilangkan Tun Salleh Abas
Penubuhan Umno baru, Daim dan Mahathir perlu terlebih dahulu untuk menyingkirkan Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas. Sekali lagi, Daim adalah plotter ketua dalam pemecatan Tun Salleh yang soleh dan dihormati, dan digantikan dengan Tun Hamid Omar, seorang penjudi playboy dan kronik, tetapi Mahathir dan rakan sekolah Daim. Perlantikan Tun Hamid Omar mencetuskan keruntuhan integriti dan kebebasan badan kehakiman.
Menteri Kewangan, Daim memujuk Mahathir untuk memberi Unit Perancang Ekonomi dan Perbendaharaan kuasa penuh dalam melaksanakan dasar penswastaan. Oleh itu, ia tidak lagi perlu untuk memanggil tender bagi projek-projek kerajaan. Sebaliknya, projek-projek yang telah diberikan secara langsung kepada syarikat-syarikat yang disukai. Dan maka bermulalah era pengumpulan kekayaan olehnya dan kroni beliau.
Syarikat United Engineers, dibeli dengan harga RM2, berubah kepada syarikat multi-juta ringgit. Sebagai Menteri Kewangan, Daim praktikal mengarahkan bank-bank untuk memberi pinjaman kepada syarikat bahawa dia sendiri yang dimiliki. Dan tiada Daim kroni setiap mengadu kesukaran dalam mendapatkan pinjaman bank.
Sesungguhnya, pihak bank amat takut dengan Daim. Setelah dilantik Wan Azmi dan Basir untuk mengetuai Malayan Banking dan Bank Bumiputra, dia akan memberi apa-apa projek kepada mana-mana kroni beliau kerana pembiayaan bukan satu isu.
Jika projek-projek fizikal tidak mencukupi, Daim juga mengambil setiap peluang untuk mengambil kekayaan dari pasaran saham serta. Setiap kali Perbendaharaan telah meluluskan syarikat untuk penyenaraian di bursa saham, kroni Daim menerima saham singa mereka. Itu adalah bagaimana Southern Bank, Resort World, Sports Toto, Berjaya, Tanjong dan skor firma cip biru yang lain perlu berurusan dengan Daim dan Syarikatnya.

Sekali, apabila nilai saham adalah tinggi, Daim bongkaknya di kalangan rakan-rakan bahawa kekayaan dapat dilihat sahaja berjumlah RM65 bilion. Untuk menutup mulut pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN), Daim telah memberikan projek-projek yang menguntungkan (serbuk) kepada Samy Vellu dan Ling Liong Sik supaya anak-anak mereka boleh menjadi besar dan mudah bagi beliau mengarah mereka bila perlu.
Merampas dengan Percuma
Daim berjaya menipu ahli Umno untuk mempercayai bahawa Mahathir tidak akan membiarkan dia pergi walaupun beliau telah meminta untuk dilepaskan daripada jawatan Kabinet beliau pada beberapa kali. Dengan Musa dan Razaleigh keluar gambar, Daim akan dapat merampas kekayaan seberapa banyak yang dia mahu tanpa walaupun Mahathir menghentikannya. Selain itu, beliau adalah Bendahari Umno dan dia boleh membuat ia kelihatan seolah-olah syarikat-syarikat yang dikawal adalah orang-orang di mana pihak yang mempunyai kepentingan.
Ketamakan Daim rosak bukan sahaja imej sendiri sebagai Menteri Kewangan, tetapi juga Mahathir dan reputasi Malaysia dengan masyarakat antarabangsa. Dikatakan bahawa dia digunakan untuk menuntut bayaran yang terlalu tinggi untuk dirinya sendiri dalam perundingan kontrak yang melibatkan pembekal asing. Pengerusi Jepun dua bank terbesar – Bank of Tokyo dan Sanwa Bank – pernah mengadu kepada Mahathir bahawa Menteri Kewangan beliau menuntut komisen yang terlalu tinggi apabila merundingkan pinjaman yen.
Margaret Thatcher, juga telah mengadu tentang peranan Daim sebagai ejen bertauliah. Dia mempunyai atau masih mempunyai akaun di Zurich, London, Hong Kong, Tokyo, Singapura, Caymen Pulau, Pulau Channel dan Virgin Island. Malah, bukannya menjaga berbilion-bilion di Malaysia, beliau telah stashed mereka semasa di luar negara.
Walaupun berkomplot untuk merampas tanah KTM di S’pura
Dengan kekayaan beliau yang besar dan pengaruh yang meluas, Daim akhirnya menjadi beban bahawa Mahathir tidak sanggup lagi. Dalam perjanjian setiap dia dibuat, terdapat sesuatu untuk dirinya sendiri. Ia tidak di bawahnya dia pun bersubahat dengan Lee Kuan Yew untuk merampas tanah KTM di Singapura. Kabinet Malaysia tidak mempunyai pengetahuan ini. Tetapi ini isu Malaysia yang ditipu oleh Lee Kuan Yew dan Daim adalah jauh dari lebih.
Mahathir akhirnya menyedari bahawa dia terpaksa menamatkan ketuanan Daim ke atas Kementerian Kewangan. Dan sebagainya katanya kepada dia untuk berhenti.Mahathir bimbang bahawa jika Daim terus sebagai Menteri Kewangan, aduan akan datang bukan sahaja dari Vincent Tan, Ananda Krishnan, Arumugam (kroni LANGSUNG M) dan ahli-ahli lain elit perniagaan Malaysia, tetapi juga daripada para pemimpin asing.
Tanda-tanda skandal Daim berkaitan adalah tidak menyenangkan dan ia boleh pecah bila-bila masa di Jepun atau Britain, oleh itu, Daim terpaksa pergi.
Daim diatur untuk pergi
Peletakan jawatan Daim telah dirancang itu bahawa ia tidak akan muncul seolah-olah dia telah dipecat. Sesungguhnya, ia tidak masuk akal mengapa Menteri Kewangan yang kuat, kawalan yang kaya dan dalam syarikat-syarikat awam yang begitu banyak, tiba-tiba akan berhenti semata-mata kerana dia telah hilang kepentingan dalam pekerjaan. Kebenaran bahawa dia telah diarahkan untuk meletak jawatan.
Pemerhati akan ingat bahawa komen pertama Mahathir di atas tindak balas yang kononnya adalah, ‘Beliau telah meminta beberapa kali bagi mendapatkan kebenaran untuk meletak jawatan, dan saya akhirnya dibenarkan. Saya harap Daim tidak akan meninggalkan negara ini selepas meletak jawatan ‘. Bahawa kenyataan sulung dengan maknpenuh a. Mahathir tahu, Daim telah merajuk. Begitu juga Anwar dan Sanusi. Mahathir mengekalkan Daim sebagai Bendahari UMNO untuk sebab yang baik, beliau mahu memastikan keselamatan wang Umno, banyak yang mana adalah di bawah kawalan Daim.
Tetapi Daim yang memegang begitu banyak rahsia Mahathir, hanya diam-diam.
Selepas meletakkan jawatan, beliau melarikan diri untuk hidup di dalam kediamannya di San Francisco. Katanya kepada rakyat Malaysia yang mahu belajar di Harvard, tetapi sebenarnya dia mahu meninggalkan Malaysia. Mahathir, yang sudah biasa dengan telatah Daim, mengaku dengan beliau untuk kembali, berkata beliau perlu beliau untuk memberi nasihat mengenai perkara-perkara ekonomi.
Daim kembali dan mengumumkan bahawa Mahathir telah menamakan dia Penasihat Ekonomi kepada Kerajaan. Rafidah ditanya Mahathir untuk mengesahkan ini, tetapi dia tidak mendapat apa yang adalah senyap. Daim tidak pernah secara rasmi dilantik sebagai Penasihat Ekonomi, jawatan yang Tun Raja Mohar pernah diadakan. Pelantikan itu adalah prerogatif Jabatan Perkhidmatan Awam. Daim memberikan diri beliau kerja. Untuk menyimpan gembira Daim, Mahathir membenarkan beliau untuk membuka sebuah pejabat di Unit Perancang Ekonomi, dan ini mengukuhkan persepsi awam bahawa dia masih lagi dalam kawalan sejauh hal ehwal ekonomi berkenaan.
Rafidah lebih jujur ​​daripada Anwar?
Apabila beliau adalah untuk memberitahu untuk meletak jawatan sebagai Menteri Kewangan, Daim ditanya Mahathir melantik Anwar Ibrahim dengan pekerjaan. Jelas sekali, dia fikir ini akan membantu untuk memastikan bahawa rangka akan kekal bicara secara peribadi. Beliau memberi amaran Mahathir peril bahawa Rafidah akan kedua-dua mereka: rahsia mereka berkongsi akan terbongkar.
Daim juga memujuk Mahathir untuk melantik Mustapha Mohammad sebagai timbalannya Anwar kerana kedua-dua ini boleh bergantung kepada untuk mengisi lubang beliau telah meninggalkan ternganga. Anwar bodoh tiada siapa, tetapi dia mengorbankan idealisme beliau untuk melindungi Towkay.
Sebagaimana yang kita tahu, tiada Minster Kewangan di dunia ini telah bersara jutawan, kecuali Daim.
Dalam Diam buku yang Daim: Sebuah Biographi (Daim Senyap: Biografi A), Daim menjelaskan beliau bersara: ‘Saya gembira dalam persaraan. Ia adalah terlalu berat tanggungjawab. Dengan sebenar-benarnya, saya suka dunia perniagaan. Perniagaan adalah dalam darah saya. Saya suka untuk membuat wang. Saya tahu bagaimana untuk melakukannya. Saya boleh melakukannya dengan hanya duduk di kerusi ini. Pada hari yang bertuah, saya boleh membuat berjuta-juta. ‘
Kawan daripada Soros
Menurut analisis bank dalaman, bekerjasama dengan komuniti korporat, dan dari Daim kroni Amin Shah, kekayaan Daim, dalam mata wang ringgit dan asing yang disimpan di luar negara kini berjumlah RM20 bilion.
Dengan begitu banyak wang di pelupusan itu, Daim boleh memanipulasi Bursa Saham Kuala Lumpur. Beliau menunjukkan tangannya pada tahun 1991, hanya untuk membuktikan berapa banyak mempengaruhi beliau mempunyai dan menggunakan. Selepas menjual stok beliau, beliau telah membuat satu kenyataan yang bermaksud bahawa pasaran akan berlanggar. Dan crash ia lakukan.
Seperti yang kita semua ingat, walaupun Mahathir tidak dapat membantu tetapi membuat kenyataan Masam apabila Daim dengan bongkaknya bahawa dia melabur di BSKL hanya untuk wang saku. Tetapi kepada kawan baik, Daim berkata beliau boleh bertukar dalam keuntungan pada RM90 juta sehari apabila pasaran meningkat. Apabila pasaran menjunam pada bulan Oktober 1991 Daim membeli balik saham pada murah. Apabila pasaran menjadi bulis lagi tahun 1995 dan 1996, Daim membuat berbilion-bilion ringgit daripada ia. Ini, maka, apa yang kerja satu jumlah penasihat ekonomi kepada.
Jadi ia ternyata bahawa Soros tidak manipulator masa besar pasaran sahaja dan peniaga mata wang. Daim bertemu Soros dua kali di London apabila ringgit sedang hangat diniagakan. Bagaimanapun, apabila ringgit jatuh di bawah paras RM4 kepada dolar Amerika Syarikat (AS), Dr Mahathir ditanya Daim untuk bantuan dan mengikut sumber di Singapura, dia kehilangan RM1 bilion cuba untuk memangkin mata wang Malaysia. Kehilangan yang banyak dalam perdagangan mata wang, bayangkan berapa banyak wang yang dia telah pada pelupusan itu.
Mahathir panik
Jatuh dalam mata wang dan nilai saham meletakkan Mahathir dalam keadaan panik dan demam. Dia tahu polisi dan sikap sendiri berperang adalah sebahagiannya untuk menyalahkan. Melihat Mahathir dalam keadaan yang penuh kegilaan, Daim mencadangkan bahawa dia mengisytiharkan darurat untuk membolehkan beliau untuk memulihkan ekonomi dan pada masa yang sama, mengebumikan mayat-mayat yang telah mula berbau busuk.
Kami berasal Ketua Setiausaha Kerajaan dan Peguam Cara Negara bagi membantah langkah itu. Jika pelan Daim telah diikuti, Mahathir akan berpaling diktator dan ekonomi Malaysia akan hancurkan sehancur-hancurnya. Setelah gagal untuk mengisytiharkan kecemasan, Mahathir menubuhkan Majlis Tindakan Ekonomi Negara, yang diketuai oleh Daim, dengan Unit Perancang Ekonomi sebagai Sekretariat.
Rancangan asal adalah untuk memberi autonomi yang lengkap MPEN, tetapi menteri-menteri Kabinet menentang ini kerana takut bahawa mereka akan kehilangan apa-apa sisa kuasa yang mereka telah meninggalkan. Akhirnya, majlis menjadi hanya sebuah badan penasihat, dengan Kabinet yang mempunyai akhir berkata berdasarkan cadangan.
Daim akhirnya menemui jalan-blok dalam Anwar
Penubuhan Majlis adalah baji antara Anwar dan Daim. Oleh itu, dua rakan lama yang telah bersama-sama berdiri di belakang Dr Mahathir terhadap Musa kini telah berpaling menentang satu sama lain.
Semua saranan majlis itu telah ditolak oleh Kabinet dan Bank Negara. Daim secara terbuka diserang Bank Negara untuk menolak cadangan itu, seperti yang berkaitan dengan kadar faedah dan kawalan kredit.
Kami sangat salut kepada Gabenor Bank Negara untuk mengekalkan dasar monetari yang berhemat dalam menghadapi membuli dan penghinaan Daim. Tidak seperti Daim dan kohort beliau, pegawai-pegawai Bank Negara tidak berkhidmat sendiri.
Pelantikan Daim kepada MTEN adalah satu kesilapan utama negara. Melangkah oleh laporan akhbar daripada perbincangan setakat ini, keasyikan tunggal MPEN adalah dengan menyelamatkan syarikat-syarikat mega daripada kebankrapan. Tidak syak lagi, ini adalah syarikat-syarikat berkaitan Daim-.
Daim masih belum menunjukkan apa-apa kebimbangan mengenai kenaikan harga cili, atau lompatan harga ikan atau bagaimana harga beras yang telah direbus. Tidak mempunyai beliau bercakap mengenai perniagaan kecil dalam pergolakan kematian mereka. Kontraktor kelas F akan bankrap atau projek-projek jalan kampung yang ditinggalkan. Di dalam kamus, tiada penyertaan untuk kebimbangan orang kecil, apa-apa tentang rumah kos rendah, pemotongan air atau dana kajian untuk anak-anak Melayu yang miskin. Malah, ia mengandungi hanya bilion angka saiz.
Jet-setting dengan isteri baru manakala yang lain jatuh
Walaupun ekonomi Malaysia adalah hampir kepada kehancuran, Daim kekal jutawan, hidup kehidupan glamor, jet persendirian dengan isteri baru Naimah dan Josephine yang menarik, seorang gadis India yang membantu beliau menjalankan salah satu daripada firma beliau, Bank Antarabangsa Malaysia.
Kami telah hanya diberi lakaran yang Daim sebenar. Akaun yang menyeluruh lama lagi akan disediakan dalam bentuk buku. Kami mengesyorkan buku tersebut kepada ahli-ahli Umno, khususnya mereka yang mempunyai cita-cita besar, kerana mereka akan belajar lebih dari cerita-cerita hebat tetapi benar terhadap komplot ekonomi dan politik.
Kami mengutuk seperti Vincent Tan dan Tan Phek Khiing untuk capaian anak tanah, tetapi mungkin kita harus bertanya kepada Menteri Besar Johor dan Menteri Besar Kedah berapa banyak tanah Daim telah diambil.
Meminta Sanusi berapa banyak Daim dibayar kepada kerajaan Kedah untuk 12,000 ekar di Sungai Petani dan berapa banyak keuntungan yang beliau jadikan dari kalangan mereka. Untuk 12,000 ekar, Osman Arof terpaksa dikorbankan. Kisah benar konspirasi Daim-Sanusi di Kedah akan didedahkan di dalam buku ini.
Persimpangan
UMNO kini berada di persimpangan dan mempunyai untuk membuat keputusan bijak di mana ia akan. Salah satu jalan mengetuai kemuliaan, di mana kestabilan dan amalan demokrasi kekal. Lead yang lain, autokrasi bahagian, dan akhirnya, sehancur-hancurnya.
Seruan bagi pembaharuan, yang digunakan untuk dibuat hanya dalam bisikan di perhimpunan, kecil dan berahsia, menjadi semakin kuat. Ahli UMNO, yang menunjukkan bahawa mereka tidak lagi boleh mengandungi restiveness dan kekecewaan mereka, telah mula untuk berdebat secara terbuka keperluan untuk perubahan, walaupun pada konvensyen parti.
Boleh menjadi satu petunjuk yang lebih jelas bahawa mereka telah mencapai hujung tali tambatan mereka, bahawa mereka tidak lagi boleh menerima sikap tidak demokratik kepimpinan dan kekerapan – sama ada dalam parti atau kerajaan – pilih kasih, nepotisme, kronisme, salah laku rasuah dan lain-lain? Nasionalisme Melayu telah mati dan materialisme dan egoisme menjalankan mengamuk.
Kita tidak boleh bergantung kepada Majlis Tertinggi Umno untuk memulakan reformasi kerana beberapa ahli-ahli mempunyai keberanian untuk bersuara. Malah, majlis itu sejak kebelakangan ini telah berubah menjadi teater monolog. Tetapi sudah tentu walaupun monolog boleh flop tanpa pemain sokongan yang baik – bodoh, badut, jesters, atendan dan flatterers oh-apa yang penting.
Sejauh ini pemain sedikit bimbang, cita-cita dan prinsip-prinsip Umno tidak penting kerana kerja mereka. Ini menyimpan-sindrom-tutup mulut anda bertindak hanya untuk memberanikan kepimpinan parti dalam keangkuhan . Presiden telah menjadi diktator. Celakalah adalah orang Melayu dan Umno. Apakah untuk menjadi mereka? Itu adalah persoalan yang hanya ahli UMNO boleh menjawab.
Profesor Mohamed Zain
Profesor Teknologi & Pengurusan Strategik
Kolej Perniagaan & Ekonomi
Universiti Qatar

p/s : pesanan kepada semua pengguna telefon bimbit sila klik sini 

63 comments:

  1. Anonymous8:53 PM

    artikel asal dalam bahasa English kaaa? ni translate pakai google kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ,,.,KISAH NYATA ,,,,,,,
      Aslamu alaikum wr wb..Allahu Akbar, Allahu akbar, Allahu akbar
      Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki, namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang, hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yng saya punya, akhirnya saya menaggung utang ke pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 800 juta , saya stress dan hamper bunuh diri anak saya 2 orng masih sekolah di smp dan sma, istri saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anakanaknya ditengah tagihan utang yg menumpuk, demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue, ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan KI JAMBRONG hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir dan melihat langsung hasilnya, saya akhirnya bergabung dan menghubungi KI JAMBRONG di No 0853-1712-1219. Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya, akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kini saya kembali sukses terimaksih KI JAMBRONG saya tidak akan melupakan jasa AKI. JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH, SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB KI JAMBRONG DI 0853-1712-1219. (TANPA TUMBAL/AMAN).
      ;;;;

      Delete
  2. Anonymous9:39 PM

    Pening mau baca daaa..100% google translate

    ReplyDelete
  3. Adakah Anda Perlu pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat pantas dan cepat ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
      dalam akaun bank anda
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    * Memohon - Dapatkan Kelulusan - Akaun dikreditkan dengan jumlah pinjaman
     Dapatkan Kelulusan dalam 10 min.just hubungi kami di

     E-mel homeofequity@gmail.com


    PERMINTAAN UNTUK PINJAMAN
    ================================
    Nama: ...................
    Nama kedua: ..................
    Hubungi Alamat: .................
    Negara: ...................
    Umur: ..........................
    Jantina: ....................
    Nombor Telefon: ..............
    Status: .................
    Pendudukan: ...............
    kedudukan: .................
    pendapatan bulanan: ..............
    Jumlah Pinjaman: .................
    Tujuan Pinjaman: ...............
    jangka masa: ....................
    Adakah anda memohon untuk pinjaman sebelum: ............
    anda memahami Bahasa Inggeris: ..........
    sila mengisi dan menghantar borang tersebut kepada:


     E-mel homeofequity@gmail.com

    Yang ikhlas,
    Nicholas Payne
    C.E.O Modal Ekuiti

    ReplyDelete
  4. Halo, nama saya Nofia, pagi korban penipuan dari tangan kreditur penipuan, saya menghabiskan lebih dari 56 juta di tangan pemberi pinjaman palsu, karena saya butuh modal besar dari 350 juta, saya hampir mati, tidak ada tempat untuk pergi, saya bisnis hancur dalam proses saya kehilangan anak saya. . Aku tidak tahan lagi .. semua ini terjadi November 2014 hingga Maret 2015, tidak semua sampai saya bertemu dengan seorang teman yang memperkenalkan saya ke ibu yang baik Nyonya Diana yang akhirnya membantu saya mengamankan pinjaman di perusahaannya, ibu yang baik, saya ingin untuk menggunakan kesempatan ini untuk berterima kasih kepada Tuhan terus memberkati Anda, saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu Anda, bahwa mereka banyak scammers luar sana, jika Anda membutuhkan pinjaman dan pinjaman yang dijamin cepat mendaftar hanya melalui ibu Diana, melalui email. dianarobertloanfirm@accountant.com dan dianarobertloanfirm@gmail.com, Anda dapat menghubungi saya melalui email ini; nofiayani@gmail.com com untuk mendapatkan informasi tahu. silahkan dia satu-satunya tempat yang handal dan terpercaya. Tidak ada pajak. untuk membayar .. terima kasih

    ReplyDelete
  5. Halo, nama saya Nofia, pagi korban penipuan dari tangan kreditur penipuan, saya menghabiskan lebih dari 56 juta di tangan pemberi pinjaman palsu, karena saya butuh modal besar dari 350 juta, saya hampir mati, tidak ada tempat untuk pergi, saya bisnis hancur dalam proses saya kehilangan anak saya. . Aku tidak tahan lagi .. semua ini terjadi November 2014 hingga Maret 2015, tidak semua sampai saya bertemu dengan seorang teman yang memperkenalkan saya ke ibu yang baik Nyonya Diana yang akhirnya membantu saya mengamankan pinjaman di perusahaannya, ibu yang baik, saya ingin untuk menggunakan kesempatan ini untuk berterima kasih kepada Tuhan terus memberkati Anda, saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu Anda, bahwa mereka banyak scammers luar sana, jika Anda membutuhkan pinjaman dan pinjaman yang dijamin cepat mendaftar hanya melalui ibu Diana, melalui email. dianarobertloanfirm@accountant.com dan dianarobertloanfirm@gmail.com, Anda dapat menghubungi saya melalui email ini; nofiayani@gmail.com com untuk mendapatkan informasi tahu. silahkan dia satu-satunya tempat yang handal dan terpercaya. Tidak ada pajak. untuk membayar .. terima kasih

    ReplyDelete
  6. Adakah anda Perlu pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan segera kepada akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA Demeter
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  7. Halo, nama saya Sahaja seorang korban penipuan penipuan kreditur tangan, saya menghabiskan lebih dari 7.000.000 Rp di tangan pemberi pinjaman palsu, karena saya butuh modal besar dari 210.000.000 Rp aku hampir mati, tidak ada tempat untuk pergi, bisnis saya hancur dalam proses saya kehilangan anak saya. , Saya tidak bisa tahan lagi .. semua ini terjadi Juli 2014 sampai Mei 2015, tidak semua sampai saya bertemu dengan seorang teman yang memperkenalkan saya ke ibu yang baik Lady Lisa yang akhirnya membantu saya mengamankan pinjaman di perusahaan, ibu yang baik, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk berterima kasih kepada Tuhan terus memberkati Anda, saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu Anda, bahwa mereka banyak scammers luar sana, jika Anda membutuhkan pinjaman dan pinjaman dijamin cepat mendaftar hanya melalui ibu Lisa melalui email. Lisajeffersomloanfirm@gmail.com dan Lisajeffersomloanfirm@cash4u.com, Anda dapat menghubungi saya melalui email ini; Sahajaputra112@gmail.com, untuk mendapatkan informasi keluar. silahkan dia adalah satu-satunya tempat yang handal dan terpercaya. Tidak ada pajak. untuk membayar .. Terima kasih

    ReplyDelete
  8. Halo, nama saya Sahaja seorang korban penipuan penipuan kreditur tangan, saya menghabiskan lebih dari 7.000.000 Rp di tangan pemberi pinjaman palsu, karena saya butuh modal besar dari 210.000.000 Rp aku hampir mati, tidak ada tempat untuk pergi, bisnis saya hancur dalam proses saya kehilangan anak saya. , Saya tidak bisa tahan lagi .. semua ini terjadi Juli 2014 sampai Mei 2015, tidak semua sampai saya bertemu dengan seorang teman yang memperkenalkan saya ke ibu yang baik Lady Lisa yang akhirnya membantu saya mengamankan pinjaman di perusahaan, ibu yang baik, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk berterima kasih kepada Tuhan terus memberkati Anda, saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu Anda, bahwa mereka banyak scammers luar sana, jika Anda membutuhkan pinjaman dan pinjaman dijamin cepat mendaftar hanya melalui ibu Lisa melalui email. Lisajeffersomloanfirm@gmail.com dan Lisajeffersomloanfirm@cash4u.com, Anda dapat menghubungi saya melalui email ini; Sahajaputra112@gmail.com, untuk mendapatkan informasi keluar. silahkan dia adalah satu-satunya tempat yang handal dan terpercaya. Tidak ada pajak. untuk membayar .. Terima kasih

    ReplyDelete
  9. Halo, nama saya Sahaja seorang korban penipuan penipuan kreditur tangan, saya menghabiskan lebih dari 7.000.000 Rp di tangan pemberi pinjaman palsu, karena saya butuh modal besar dari 210.000.000 Rp aku hampir mati, tidak ada tempat untuk pergi, bisnis saya hancur dalam proses saya kehilangan anak saya. , Saya tidak bisa tahan lagi .. semua ini terjadi Juli 2014 sampai Mei 2015, tidak semua sampai saya bertemu dengan seorang teman yang memperkenalkan saya ke ibu yang baik Lady Lisa yang akhirnya membantu saya mengamankan pinjaman di perusahaan, ibu yang baik, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk berterima kasih kepada Tuhan terus memberkati Anda, saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu Anda, bahwa mereka banyak scammers luar sana, jika Anda membutuhkan pinjaman dan pinjaman dijamin cepat mendaftar hanya melalui ibu Lisa melalui email. Lisajeffersomloanfirm@gmail.com dan Lisajeffersomloanfirm@cash4u.com, Anda dapat menghubungi saya melalui email ini; Sahajaputra112@gmail.com, untuk mendapatkan informasi keluar. silahkan dia adalah satu-satunya tempat yang handal dan terpercaya. Tidak ada pajak. untuk membayar .. Terima kasih

    ReplyDelete
  10. BEWARE OF LOAN SCAMS ONLINE. Are you seeking for a legitimate and trusted Finance/Lender? Beware of many lender from West Africa, Singapore and India. I am Williams Burke, a British Citizen currently residing in Bulgaria; am 52 years of age. I want to use this medium to inform everyone here about my encounter with a reliable/trusted loan lender. I have been scammed by other fake lenders and was hopeless and didn't know who to trust, until I contacted DAVID HERLEY FINANCE HOME loated in USA and they did carried out their promises by putting a great smile on my face at my greatest surprise by sending me the loan that I did applied for. Anyone of you that have also been a victim of scam, you should bother no more because, I have bring you good news and the only lender you can trust here is DAVID HERLEY FINANCE HOME, just contact them now via email: { loans@dherleyfinancehome.net } or Tel: +13213231809 & Skype: dherleyfinance for more information on how to get a loan from them.

    ReplyDelete
  11. Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? kami juga menyediakan pinjaman akhir tahun, pinjaman untuk christmas pakej, tahun baru, seorang sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

    ReplyDelete
  12. Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? kami juga menyediakan pinjaman akhir tahun, pinjaman untuk christmas pakej, tahun baru, seorang sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

    ReplyDelete
  13. Hello semua orang, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warganegara Malaysia; saya 38 tahun .. saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua tentang kebaikan tuan untuk akhirnya membawa saya kepada pemberi pinjaman pinjaman benar-benar dan tulen bernama Joyce Roland, pengarah urusan JOYCE ROLAND Pinjaman Syarikat selepas telah scammed oleh peminjam palsu lain, i adalah sia-sia dan tidak tahu siapa yang harus dipercayai semasa dia datang dan meletakkan senyuman pada wajah saya pada kejutan terbesar saya. Sesiapa di antara kamu yang juga telah menjadi mangsa penipuan, anda perlu bersusah payah tidak lebih cos, saya mempunyai membawa anda berita baik dan satu-satunya pemberi pinjaman anda boleh percaya, sila hubungi mereka sekarang melalui e-mel: {joycerolandloancompany@gmail.com »} lebih maklumat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh hubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Joyce dalam sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi syukur kepada JOYCE ROLAND kerana memberi pinjaman sebanyak $ 80,000 ...

    ReplyDelete
  14. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  15. Halo, aku Puan Stella Alex Pemberi Pinjaman Pinjaman Peribadi. Perusahaan Kami Memberikan Pinjaman PADA Tingkat randah 2%. Apakah Andari Perlu Pinjaman Mendesak Untuk kajian melunasi Utang Andari ATAU Andari membutuhkan Pinjaman kajian Untuk Meningkatkan Bisnis Andari? Andari mempunyai Putusan yang Ditolak Oleh Bank Dan Institusi Kewangan lainnya? Layanan Penyanyi Akan Memberikan Baik dojdocb.html entiti, Perusahaan, perniagaan lelaki Dan Wanita. Namun, Peluang Kewangan PADA Langkah Pintu Andari, Jadi hubungi kami hari Penyanyi melalui e-mel di: stellaalexloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Halo, aku Puan Stella Alex Pemberi Pinjaman Pinjaman Peribadi. Perusahaan Kami Memberikan Pinjaman PADA Tingkat randah 2%. Apakah Andari Perlu Pinjaman Mendesak Untuk kajian melunasi Utang Andari ATAU Andari membutuhkan Pinjaman kajian Untuk Meningkatkan Bisnis Andari? Andari mempunyai Putusan yang Ditolak Oleh Bank Dan Institusi Kewangan lainnya? Layanan Penyanyi Akan Memberikan Baik dojdocb.html entiti, Perusahaan, perniagaan lelaki Dan Wanita. Namun, Peluang Kewangan PADA Langkah Pintu Andari, Jadi hubungi kami hari Penyanyi melalui e-mel di: stellaalexloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  17. Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai Ketua Kesaksian saya bagaimana saya menerima pinjaman daripada Ringgit Plus syarikat pinjaman pada kadar faedah yang sangat rendah 3%.
    • Jaminan 100% dan pemindahan dipercayai
    • Tiada caj Pre
    • Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan keadaan
    • Tempoh (1-20) tahun
    Untuk maklumat lanjut sila hubungi:
    riggitplus@gmail.com

    ReplyDelete
  18. Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete



  19. Apakah Anda Butuh pinjaman kredit keuangan yang mendesak?
    * Sangat cepat dan langsung transfer ke rekening bank Anda
    * Pembayaran dimulai delapan bulan setelah Anda mendapatkan uang
    akun bank
    * Tingkat bunga rendah dari 2%
    * Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Persyaratan pinjaman Fleksibel dan pembayaran bulanan
    *. Berapa lama waktu yang diperlukan untuk membiayai? Setelah mengirimkan aplikasi pinjaman
    Anda dapat mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam
    pendanaan di 72-96 jam setelah menerima informasi yang mereka butuhkan
    darimu.

    Hubungi perusahaan ini sah dan berlisensi, resmi
    untuk memberikan bantuan keuangan kepada orang
    Untuk informasi dan aplikasi pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Salam Hormat
    Sir Joel Williams
    PERUSAHAAN KAS KREDIT PERUSAHAAN
    CEO
    Tel: +60182913326
    Email: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  20. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    ReplyDelete
  21. Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan bantuan keuangan, apakah Anda serius membutuhkan pinjaman mendesak, apakah Anda berpikir untuk memulai bisnis Anda sendiri, Anda berada di utang, ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda karena kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman usaha, dan kredit korporasi, dan segala macam pinjaman pada tingkat bunga 2%. Hore !!! Ini hampir sampai ke akhir tahun ini dan kami berada di Maria Annette Pinjaman Perusahaan, kami menjamin semua klien berharga kami bahwa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dengan senyum di wajah mereka.
    Untuk informasi lebih lanjut silahkan hubungi kami sekarang melalui email: (mariaannetteloanfirm@gmail.com)

    Informasi Peminjam:

    Nama lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Sex: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
    Pinjaman Durasi: ____________
    Pinjaman bunga: _____________
    Nomor ponsel: ________

    (Mariaannetteloanfirm@gmail.com)
    Ibu. Maria.Annette

    ReplyDelete
  22. Adakah anda memerlukan 100% Loan?
    Saya boleh memenuhi keperluan kewangan anda dengan masalah kurang pulangan itulah sebabnya kita dana anda untuk hanya 2%. Apa sahaja yang anda keadaan, bekerja sendiri, pesara, mempunyai penarafan kredit yang lemah, kami boleh membantu anda pinjaman yang paling cepat dalam masa kurang daripada satu jam.
    pembayaran yang fleksibel lebih 2 hingga 20 tahun.
    Hubungi kami melalui: ( kathleenfosterloanfirm@gmail.com ) OR ( kathleenfosterloanfirmUS@gmail.com )

    ReplyDelete
  23. Adakah anda memerlukan 100% Loan?
    Saya boleh memenuhi keperluan kewangan anda dengan masalah kurang pulangan itulah sebabnya kita dana anda untuk hanya 2%. Apa sahaja yang anda keadaan, bekerja sendiri, pesara, mempunyai penarafan kredit yang lemah, kami boleh membantu anda pinjaman yang paling cepat dalam masa kurang daripada satu jam.
    pembayaran yang fleksibel lebih 2 hingga 20 tahun.
    Hubungi kami melalui: ( kathleenfosterloanfirm@gmail.com ) OR ( kathleenfosterloanfirmUS@gmail.com )

    ReplyDelete
  24. Kabar baik, kabar baik
    Hey hati-hati di sini !!!
    Nama saya Jelli Mira warga negara Indonesia. Saya telah scammed oleh 3 pemberi pinjaman internasional yang berbeda di internet, semua berjanji untuk memberikan pinjaman, saya kehilangan saya uang keras peroleh. Suatu hari, saat browsing melalui internet tak berdaya saya menemukan kesaksian dari seorang wanita bernama Widya Okta, yang juga scammed oleh pemberi pinjaman kredit palsu, tapi akhirnya mendapat terkait dengan perusahaan pinjaman legit bernama SANDRA OVIA PINJAMAN FIRM di mana ia akhirnya mendapat pinjaman nya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi perusahaan pinjaman yang sama dan kemudian mengatakan kepada mereka kisah saya tentang bagaimana saya telah scammed oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui email dan mereka meyakinkan saya memberi saya pinjaman di perusahaan dan juga mengatakan kepada saya bahwa telah membuat keputusan yang tepat untuk menghubungi mereka. Aku mengisi formulir aplikasi kredit dan melanjutkan dengan segala sesuatu yang diminta dari saya dan kepada Allah kemuliaan saya mendapat pinjaman dari Rp450,000,000 dari perusahaan ini besar (sandraovialoanfirm@gmail.com), Dikelola oleh Ibu Sandra Ovia, dan di sini saya sangat senang karena SANDRA OVIA PINJAMAN FIRM telah mengubah hidup saya jadi saya membuat janji kepada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi di internet tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman Anda harus menghubungi SANDRA OVIA dan mengikuti aturan dan peraturan, karena saya meyakinkan Anda mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 24 jam. Anda masih dapat menghubungi saya melalui email jika Anda memerlukan bantuan tentang bagaimana saya mendapat pinjaman (jellimira750@gmail.com).

    ReplyDelete
  25. ibu saya, Monalisa pemberi pinjaman pinjaman "Pengarah Urusan
    penyelesaian pinjaman, saya bersedia untuk memberi pinjaman pinjaman dengan kadar faedah
    2%, Kami menawarkan pinjaman kepada badan-badan perdagangan dan swasta yang menawarkan
    $ 6,000 kepada maksimum $ 10 juta dengan tempoh 1 hingga 25
    tahun, Kami menawarkan pinjaman pada kadar faedah yang rendah dan tidak ada pemeriksaan kredit, kita
    menawarkan pinjaman peribadi, pinjaman penyatuan hutang, modal teroka,
    pinjaman perniagaan, pinjaman pendidikan, pinjaman rumah atau "pinjaman untuk
    Alasan! Walau bagaimanapun, kaedah kami, menawarkan peluang untuk menyatakan jumlah yang anda
    pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu, kami amat
    disahkan dan didaftarkan, kami berdua maksimum pinjaman diinsuranskan
    keselamatan keutamaan utama kami,

    Kami menggunakan pemindahan bank dalam penyampaian pinjaman kepada ramai pelanggan kami
    dan ia akan mengambil masa maksimum 12 JAM kerja dan anda
    jaminan mendapat dibiayai, Jika anda berminat, sila mengisi
    keluar Peminjam Permohonan Pinjaman dan menghantar kembali kepada kami untuk lebih lanjut
    Proses.

    Maklumat peminjam (Maklumat yang dikehendaki medan yang muncul dalam huruf tebal).
    Nama Penuh (s):
    umur:
    Alamat jalan:
    Negara:
    Nombor telefon:
    Jumlah pinjaman yang diminta:
    Pinjaman tujuan:
    Tempoh pinjaman:
    Status pekerjaan:

    Kami berharap untuk mendengar daripada anda tidak lama lagi.
    saya sendiri
    monalisaloancompany

    Hubungi kami melalui e-mel kami monalisaloancompany1@gmail.com

    ReplyDelete
  26. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk pelaburan yang lebih besar? Pinjaman untuk pengembangan perniagaan? Pinjaman untuk pelaburan baru? Pinjaman untuk membayar hutang dan bil jangka panjang. Tidak perlu lagi, kami adalah pemberi pinjaman bersama bank dan menjamin tawaran yang telus. Kami menawarkan pinjaman faedah 2% tanpa cagaran dan Kami berada di sini untuk meletakkan dan menamatkan kemiskinan dan pengangguran, kerana semua orang mempunyai potensi sendiri. Hubungi kami hari ini melalui E-mel kami: gloryloanfirm@gmail.com dan isikan borang pinjaman tje di bawah

    {Lengkapkan borang di bawah pinjaman}
    Nama anda: ===========
    NEGARA: ===========
    NEGARA ===========
    ALAMAT: ===========
    JENIS GARIS PANDUAN: ===========
    JUMLAH YANG DIPERLUKAN: ===========
    TIME DURATION: ===========
    NOMBOR TELEFON: =========== =============
    Akaun yang lebih baik daripada syarikat yang sah.
    Hubungi e-mel kami: gloryloanfirm@mail.com
    Nota: Tiada apa-apa bayaran cukai dan yuran pendaftaran, sila memohon pinjaman mudah!!

    ReplyDelete
  27. BERITA BAIK, BERITA BAIK
    Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

    Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
    A) wilson_Gyna8.loankredit@gmail.com
    B) donalanny20. lenders@yahoo.id
    C) miminedi@.krediuniongmail.com
    D) adutyuyani.finance@gmail.com

    Terima kasih telah membaca ,
    Email saya adalah..muthiafadlika2020@gmail.com
    Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) ,BBM (D8DA4EA9)

    Reply

    muthiafadlika2020@gmail.comJune 9, 2017 at 1:20 AM
    BERITA BAIK, BERITA BAIK
    Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

    Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
    A) wilson_Gyna8.loankredit@gmail.com
    B) donalanny20. lenders@yahoo.id
    C) miminedi@.krediuniongmail.com
    D) adutyuyani.finance@gmail.com

    Terima kasih telah membaca ,
    Email saya adalah..muthiafadlika2020@gmail.com
    Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) ,BBM (D8DA4EA9

    ReplyDelete
  28. BERITA BAIK, BERITA BAIK
    Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

    Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
    A) wilson_Gyna8.loankredit@gmail.com
    B) donalanny20. lenders@yahoo.id
    C) miminedi@.krediuniongmail.com
    D) adutyuyani.finance@gmail.com

    Terima kasih telah membaca ,
    Email saya adalah..muthiafadlika2020@gmail.com
    Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) ,BBM PIN # )D8DA4EA9(

    ReplyDelete
  29. BERITA BAIK, BERITA BAIK
    Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

    Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
    A) wilson_Gyna8.loankredit@gmail.com
    B) donalanny20. lenders@yahoo.id
    C) miminedi@.krediuniongmail.com
    D) adutyuyani.finance@gmail.com

    Terima kasih telah membaca ,
    Email saya adalah..muthiafadlika2020@gmail.com
    Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    ,BBM PIN # (D8DA4EA9

    ReplyDelete
  30. BERITA BAIK, BERITA BAIK
    Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

    Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
    A) wilson_Gyna8.loankredit@gmail.com
    B) donalanny20. lenders@yahoo.id
    C) miminedi@.krediuniongmail.com
    D) adutyuyani.finance@gmail.com

    Terima kasih telah membaca ,
    Email saya adalah..muthiafadlika2020@gmail.com
    Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    ,BBM PIN # (D8DA4EA9

    ReplyDelete
  31. Adakah anda telah dinafikan pinjaman dari bank
    Atau ada beberapa institusi kewangan menolak permintaan anda untuk satu atau lebih sebab ?.

    KAMI MENAWARKAN SEMUA JENIS PINJAMAN DARI DARI:
    - Pinjaman perniagaan,
    - Pinjaman modal,
    - Pinjaman hartanah,
    - Pinjaman peribadi,
    - Pinjaman pelajar,
    - Pinjaman ladang
    Dan lebih banyak lagi untuk melabur dengan pelabur yang baik ... Kami menawarkan pinjaman
    Kepada syarikat dan individu dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Anda berada di sebelah kanan
    Tempat untuk mendapatkan pinjaman anda.

    Hubungi kami hari ini dan dapatkan masalah kewangan anda diselesaikan!

    E-mel: margaretpedroloancompany@gmail.com

    Dapatkan masalah kewangan anda diselesaikan di sini ...

    ReplyDelete
  32. Saya membawa kabar baik untuk Anda semua sesama warga Malaysia di platform ini, Tuhan telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya bertahan sejak bulan Mei 2017, kesaksian dan kabar baik saya berjalan seperti ini,
    Nama saya Y Sigit Wijatmaka, seorang katolik dalam agama dengan alamat saya di bawah ini:
    Jl. Azalea 6 No. 65 Lippo Cikarang Green Valley, RT 005 / RW 007 Serang, saya seorang pemasar dan juga seorang penasihat bisnis di perusahaan tempat saya bekerja, saya dan istri saya ingin menggunakan platform ini untuk menginformasikan semua hal di platform ini yang ada di Membutuhkan dan mencari pinjaman yang tulus agar berhati-hati karena internet dan blog ini penuh dengan perusahaan pinjaman palsu dan scam yang hanya ada di sini untuk merobek uang Anda dengan susah payah.

    Saya dan istri saya yang dapat Anda lihat di foto profil saya berada dalam hutang yang sangat besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman secara online untuk melunasi hutang kami dan kami menghubungi perusahaan pinjaman dari syngapore yang pada bulan desember 2016, dan kami ditipu oleh Pemilik perusahaan dengan meminta kami membayar banyak biaya yang kami bayarkan dan pada akhirnya kami tidak mendapatkan pinjamannya, kami kehilangan sekitar MYR10.000 ke perusahaan pinjaman palsu di syngapore karena kami mengajukan pinjaman sebesar MYR250.000 dan Dengan semua biaya yang kami bayar, kami tidak mendapatkan pinjaman dan saya dan istri saya sangat frustrasi dan saya dipecat dari pekerjaan saya di perusahaan tempat saya bekerja karena saya juga mengambil pinjaman dari perusahaan tempat saya bekerja dan kami bangkrut dan muak Dengan kehidupan

    Jadi, Tuhan baik sekali, kami berdoa agar Tuhan mengarahkan kami ke seorang pembantu dan pada hari yang setia 20 Mei 2017 ini, saya sedang browsing internet saat saya bisa menemukan kesaksian seorang wanita dengan nama Novi Setyaningsih dengan alamat
    email: setyaningsihnovi1990@gmail.com

    Perkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dia meminta saya untuk menghubungi ibu emiliana dan dia mengenalkan saya kepada ibu emiliana dan dia memberi saya keberanian dan saya mengajukan pinjaman dari ibu emiliana oleh
    Menghubungi dan mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana yang merupakan pemilik organisasi peminjaman global, kemudian saya menghubungi Novi setyaningsih untuk informasi lebih lanjut tentang Ibu Emiliana jika dia benar-benar mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana dan dia menjawab ya dan menunjukkan bukti pinjamannya kepada saya. Transfer dan saya percaya dan saya memutuskan untuk menghubungi ibu emiliana dan saya mengajukan pinjaman sebesar MYR250.000 dan setelah mengajukan permintaan permohonan pinjaman saya, maka pinjaman saya telah disetujui dan saya hanya meminta untuk mendapatkan sertifikat lisensi pinjaman saya dan setelah itu saya Pinjaman disetujui dan mengejutkan saya. Dia mentransfer pinjaman saya sebesar MYR250.000 ke rekening bank saya dengan tingkat bunga 2% dan bahkan tanpa agunan, tanpa penjamin
    Jadi saya ingin saran sesama warga indonesia saya yang mencari pinjaman asli untuk menghubungi ibu emiliana melalui email: emilianawilson111@gmail.com

    Dia adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman asli di platform ini dan di blog ini, dia adalah ibu yang baik hati, Anda juga bisa menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang ibu emiliana melalui email saya: swijatmaka02@gmail.com

    Catatan: satu kata sudah cukup untuk orang bijak dan terima kasih banyak atas pembacaan kesaksian dan kabar baik saya
    Tuhan memberkati kalian semua!

    ReplyDelete
  33. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk sebenar? Adakah anda pernah ditolak oleh mana-mana pertubuhan kewangan, bank dan perusahaan kewangan lain? Jika ya, bimbang tidak lagi kerana syarikat pinjaman @ ROSSA STANLEY, kami adalah syarikat kewangan yang berpengalaman yang menyediakan pinjaman korporat, kepada badan korporat.farmer, kontraktor dan orang awam pada kadar faedah sebanyak 2%. Kami mempunyai akses kepada kumpulan tunai untuk memberi kepada syarikat dan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira betapa kecil.Kami yakin bahawa kebajikan dan keselesaan anda adalah keutamaan kami yang optimum, mengapa kami berada di sini untuk menjaga pemprosesan pinjaman anda . Berhubung dengan perkhidmatan pelanggan kami

      E-mel: Rossastanleyloancompany@gmail.com
      Viber: +15186756750
      Instagram: Rossamikefavor
      Twitter: Rossastanlyloan

      Untuk tindak balas yang cepat dan pantas ....
     
    Sila isi borang permohonan di bawah:

                                                       DATA PEMOHON:

    1. Nama
    2. negara
    3. Alamat
    4. Jantina
    5. Kerja
    6. Jawatan di tempat kerja
    7. Pendapatan bulanan
    8. Jumlah pinjaman yang diperlukan
    9. Tempoh pinjaman
    10. Agama
    11. Pernahkah anda memohon sebelum dan ditolak? Jika ya
    12. jika anda telah ditolak berikan alasan .............................. .......... ..
         ............................. ..................... ..........
         ............................. ..................... ..........
         ............................. ..................... ..........
         ............................. ..................... ..........
     
     
     
                                         Kami berada di sini untuk keperluan kewangan anda

    ReplyDelete
  34. Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang dari mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberi kredit kepada orang yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, saya menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi saya hanya di alamat e-mel ini: gloriasloancompany@gmail.com / Number Whatspp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Alasan pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan telah ditolak? Kalau begitu........

    ReplyDelete
  35. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya menjadi mangsa penipuan di tangan peminjam palsu, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa mendapat pinjaman , mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu orang yang betul, tetapi saya tidak dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses itu.
    Nasib baik bagi saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN JAMINAN, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya pulih semula
    jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    ReplyDelete
  36. BERITA BAIK

    Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk bermula?
    Saya pengarah Nadira Muhammad Loans Limited,
    Perkhidmatan pinjaman Nadira Muhammad adalah lesen kredit pelaburan undang-undang, kami menawarkan
    Pinjaman kepada Individu dan perniagaan dan menyediakan
    Perkhidmatan dan pelaburan yang boleh dipercayai untuk tahap pelanggan / calon
    Dengan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%, dengan jumlah minimum pinjaman dari
    (3000 $ / € / Rp) untuk jumlah pinjaman maksimum ($ 700 miliar $ / € / Rp) dengan
    Tempoh 1 tahun hingga 25 tahun. Hubungi kami dengan syarikat
    E-mail di: Nadiramuhammadloancompany@gmail.com

    Misi syarikat ini adalah untuk menyediakan individu dan syarikat
    Pertubuhan diri sendiri
    Memenuhi keperluan mereka, berharap dan membantu meningkatkan jiwa kita
    Dan komuniti mereka. Perlu pinjaman prom? Sekitar
    48 jam perkhidmatan penuh untuk pelanggan kami.

    ReplyDelete
  37. Ini adalah ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, kami adalah pemegang saham ISKANDAR LENDERS prioritas utama kami adalah memberikan bantuan keuangan kepada keluarga Anda tempat kerja Anda baik proyek pinjaman pribadi yang memerlukan dana besar atau Anda kekurangan dana dan Anda memerlukan dana untuk situasi buas kami. sedang mengalami. dapat memberi Anda layanan keuangan ini tanpa mengklaim jaminan keamanan KTA karena kami tidak berada di sini untuk memperparah situasi keuangan Anda namun memberikan bantuan keuangan kepada Anda sehingga satu-satunya jawaban bagi Anda untuk mengatasi trauma keuangan Anda adalah ISKANDAR LOAN FIRM LOAN itu ISKANDAR LENDERS jadi jika Anda sangat membutuhkan dana yang sangat penting ini yang perlu Anda lakukan adalah menghubungi kami melalui alamat berikut karena Anda akan hadir dengan kepuasan dan kegembiraan, kami selalu berada dalam dua puluh jam sehari. dan tujuh hari seminggu sehingga staf kami akan memberikan layanan keuangan terbaik yang Anda inginkan
    email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    facebook (www.facebook.com/iskandar.lesteri.7)
    Website: (iskandarlestari.wordpress.com)
    BBM: {D8980E0B} dll ...
    Kami memperlakukan klien kami dengan sangat hormat karena bertahun-tahun kerja sama membuat kami terus berjalan karena oleh karena itu penawaran kami sangat menarik dan prosesnya sederhana dan tanpa tekanan.

    ReplyDelete
  38. TAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (MEMOHON SEKARANG)

    Adakah anda seorang ahli perniagaan atau wanita? Adakah anda dalam apa-apa tekanan kewangan? adakah anda perlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapannya di sini, Firma Pinjaman Matilda Blake adalah jawapannya. Kami menawarkan;

    a) pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
    b) Permulaan dan pendidikan perniagaan.
    c) penyatuan hutang.
    d) Pinjaman Keras Wang.

    Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberi peluang kepada anda untuk mendapatkan wang yang anda perlukan. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui Email: matildablakeloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  39. Kami adalah perusahaan kredit global yang menyadari tingkat keuangan dan kemiskinan di asia, eropa dan afrika, banyak keluarga di asia menganggur, tunawisma dan tidak memiliki makanan untuk dimakan sehingga kami bersedia membantu orang yang membutuhkan pinjaman finansial, pribadi pinjaman, modal ventura di ($, RM, IDR,Rp dll) meskipun, banyak orang di dunia telah dibodohi oleh pemberi pinjaman palsu dan menipu hal ini dengan tulus kami menjaminkan pinjaman sebesar 100% dengan tingkat bunga pinjaman sebesar 1.1% saja juga menawarkan kredit finansial untuk memulai bisnis dan pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar tagihan, modal komersial yang bagus, untuk menunjukkan minat menghubungi kami hari ini melalui e-mail {kreditreserve.cashloan@gmail.com}
    Catatan: Kami juga membantu Anda mendapatkan pekerjaan di kantor kosong dengan gaji yang baik setiap bulan, baik yang terampil maupun yang tidak terampil, memiliki pekerjaan dengan gaji yang baik di manapun di dunia ini.
    tolong, perhatikan bahwa pinjaman minimumnya adalah Rp 50 jt jika anda berasal dari indonesia

    website .. http://www.gridw.pl/tematy/212-program-globe-w-polsce
    BBM; DE429AED
    alamat kantor perusahaan
    PricewaterhouseCoopers Pvt Ltd
    Prestige Palladium Bayan, lantai 8
    129-140, Jalan Greams
    Chennai, Tamil Nadu 600 006
    India

    ReplyDelete
  40. Kami adalah perusahaan kredit global yang menyadari tingkat keuangan dan kemiskinan di asia, eropa dan afrika, banyak keluarga di asia menganggur, tunawisma dan tidak memiliki makanan untuk dimakan sehingga kami bersedia membantu orang yang membutuhkan pinjaman finansial, pribadi pinjaman, modal ventura di ($, RM, IDR,Rp dll) meskipun, banyak orang di dunia telah dibodohi oleh pemberi pinjaman palsu dan menipu hal ini dengan tulus kami menjaminkan pinjaman sebesar 100% dengan tingkat bunga pinjaman sebesar 1.1% saja juga menawarkan kredit finansial untuk memulai bisnis dan pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar tagihan, modal komersial yang bagus, untuk menunjukkan minat menghubungi kami hari ini melalui e-mail {kreditreserve.cashloan@gmail.com}
    Catatan: Kami juga membantu Anda mendapatkan pekerjaan di kantor kosong dengan gaji yang baik setiap bulan, baik yang terampil maupun yang tidak terampil, memiliki pekerjaan dengan gaji yang baik di manapun di dunia ini.
    tolong, perhatikan bahwa pinjaman minimumnya adalah Rp 50 jt jika anda berasal dari indonesia

    website .. http://www.gridw.pl/tematy/212-program-globe-w-polsce
    BBM; DE429AED
    alamat kantor perusahaan
    PricewaterhouseCoopers Pvt Ltd
    Prestige Palladium Bayan, lantai 8
    129-140, Jalan Greams
    Chennai, Tamil Nadu 600 006
    India

    ReplyDelete
  41. Halo,
    Allah SWT telah begitu setia kepada saya dan seluruh isi rumah saya untuk menggunakan Ibu Margaret untuk mengubah keadaan kewangan saya menjadi lebih baik dan stabil yang sekarang saya memiliki perniagaan saya sendiri di bandar
    Nama saya Wani Binti Yasin dari bandar kuala di Malaysia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Ibu Margaret kerana membantu saya dengan pinjaman yang baik selepas saya telah membantah di tangan pemberi pinjaman dalam talian pinjaman palsu yang menipu saya untuk wang saya tanpa menawarkan saya pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman untuk 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di bandar Kuala di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di India yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman dan saya sangat frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk syarikat palsu di India, kerana ini, saya telah hutang kepada bank dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada orang untuk berlari, sehingga satu hari yang setia bahawa seorang kawan saya dipanggil Nur Syarah setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari syarikat pinjaman Ibu Margaret, jadi saya harus menghubungi Nur syarah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu Margaret bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya perlu memanggil keberanian dan saya menghubungi ibu Margaret dan mengejutkan saya pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 2 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah keajaiban dan saya perlu memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Margaret
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi syarikat pinjaman ibu Margaret melalui e-mel: margaretpedroloancompany@gmail.com dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti saya telah lakukan dan anda juga dapat menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ibu Margaret melalui saya e-mel: wanibintiyasin@gmail.com dan anda masih boleh menghubungi rakan saya Nur Syarah yang memperkenalkan saya kepada Ibu Margaret melalui e-mel: nursyarah36@gmail.com
    semoga Allah terus memberkati dan Memperkasa Ibu Margaret kerana mengubah kehidupan kewangan saya.

    ReplyDelete
  42. Sy mahu kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yg Dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti Muhammad dari bandar klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami sy mati dalam sebuah kereta. kemalangan dan sejak itu hidup menjadi sangat kejam kepada sy dan keluargaku dan sy telah cuba utk mendapatkan pinjam dari bank-bank di malaysia dan sy ditolak dan dinafikan kerana sy tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan sy sangat sedih
    Pada hari yg dikhaskan ini semasa saya melalui internet, sy melihat kesaksian Annisa tentang bagaimana dia mendapat pinjam dari Puan Rossa dan sy menghubungi beliau utk bertanya mengenai pinjam Rossa ibu dan bagaimana sebenarnya pinjam dari ibu Rossa dan dia memberitahu sy benar dan sy menghubungi Ibu Rossa dan memfailkan permohonan pinjam sy dan pinjaman sy diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 24 jam saya mendapat wang pinjam sy di dalam akaun bank sy dan apabila sy menyemak akaun sy, wg pinjam sy adalah utuh dan sy sangat gembira dan Sy telah berjanji bahawa sy akan membantu memberi keterangan kepada orang lain mengenai syarikat pinjam ibu rossa, jadi sy ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada sesiapa yg memerlukan pinjaman utk menghubungi Puan Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda juga boleh menghubungi sy melalui email saya: mirabintimuhammed @ gmail.com untuk maklumat serta kawan-kawan saya A nnisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com

    ReplyDelete
  43. Sy mahu kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yg Dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti Muhammad dari bandar klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami sy mati dalam sebuah kereta. kemalangan dan sejak itu hidup menjadi sangat kejam kepada sy dan keluargaku dan sy telah cuba utk mendapatkan pinjam dari bank-bank di malaysia dan sy ditolak dan dinafikan kerana sy tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan sy sangat sedih
    Pada hari yg dikhaskan ini semasa saya melalui internet, sy melihat kesaksian Annisa tentang bagaimana dia mendapat pinjam dari Puan Rossa dan sy menghubungi beliau utk bertanya mengenai pinjam Rossa ibu dan bagaimana sebenarnya pinjam dari ibu Rossa dan dia memberitahu sy benar dan sy menghubungi Ibu Rossa dan memfailkan permohonan pinjam sy dan pinjaman sy diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 24 jam saya mendapat wang pinjam sy di dalam akaun bank sy dan apabila sy menyemak akaun sy, wg pinjam sy adalah utuh dan sy sangat gembira dan Sy telah berjanji bahawa sy akan membantu memberi keterangan kepada orang lain mengenai syarikat pinjam ibu rossa, jadi sy ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada sesiapa yg memerlukan pinjaman utk menghubungi Puan Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda juga boleh menghubungi sy melalui email saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat serta kawan-kawan saya A nnisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com

    ReplyDelete
  44. Anda bisa disetujui untuk pinjaman hari ini!

    Pinjaman yang mudah dan cepat dengan suku bunga rendah yang terjangkau saat ini terjadi di sini untuk membantu Anda saat Anda sangat membutuhkannya. Ibu Ibrahim Maisara Lender adalah perusahaan pinjaman sejati yang berdedikasi untuk menyediakan solusi keuangan tim profesional dan berkualifikasi tinggi dapat melayani semua jenis keadaan keuangan. Apakah Anda membeli atau membangun rumah baru, berinvestasi di bisnis, properti investasi, Menjalankan Proyek, membiayai kembali atau mengkonsolidasikan pinjaman Anda yang ada, atau bahkan membeli mobil baru, kami dapat membantu Anda mendapatkan kesepakatan terbaik.

    24 jam sehari, bahkan akhir pekan dan hari libur - proses online otomatis kami memberi Anda akses mudah ke solusi keuangan jangka pendek dan jangka panjang. Bila Anda membutuhkan bantuan dari Ibu Ibrahim Maisara Lender sangat terlatih agen layanan pelanggan, hubungi kami. Agen kami berdiri tujuh hari seminggu untuk membantu Anda. Untuk mendapatkan uang yang Anda butuhkan saat Anda membutuhkannya, Kami menawarkan berbagai macam pinjaman dan pembiayaan dengan berbagai metode pendanaan kepada pelanggan.

    Kami ingin setiap pelanggan puas dengan layanan kami, dan kami terus mendorong maju dengan teknologi baru untuk mewujudkan tujuan ini. Kami mengerti bahwa klien kami menginginkan solusi positif dan layanan yang luar biasa saat memilih pinjaman untuk memperbaiki kehidupan pelanggan kami. Dan membantu mereka memecahkan masalah uang mereka. Jangan ragu untuk menghubungi kami hari ini Via:

    Http: // ibrahimmaisaralenders.wordpress.com
    Email: Ibrahimmaisaralenders@gmail.com
    BBM INVITE: D8CFF0A7

    ReplyDelete
  45. SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang untuk mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberikan kredit kepada orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, GLORIA S LOAN COMPANY menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi GLORIA S LOAN COMPANYc gloriasloancompany @ gmail .com / Number Whatpp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Alasan pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan telah ditolak? Kalau begitu........

    ReplyDelete
  46. SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang untuk mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberikan kredit kepada orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, GLORIA S LOAN COMPANY menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi GLORIA S LOAN COMPANYc gloriasloancompany @ gmail .com / Number Whatpp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Alasan pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan telah ditolak? Kalau begitu........

    ReplyDelete
  47. SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang untuk mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberikan kredit kepada orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, GLORIA S LOAN COMPANY menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi GLORIA S LOAN COMPANYc gloriasloancompany @ gmail .com / Number Whatpp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Alasan pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan telah ditolak? Kalau begitu........

    ReplyDelete
  48. SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S
    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang untuk mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberikan kredit kepada orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, GLORIA S LOAN COMPANY menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi GLORIA S LOAN COMPANYc gloriasloancompany @ gmail .com / Number Whatpp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Alasan pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan telah ditolak? Kalau begitu........

    Kami akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk menentukan apa yang anda selesaikan untuk membayar balik dengan mengambil kira keadaan kewangan Peribadi semasa anda dan kemudian menetapkan jumlah pinjaman anda dengan sewajarnya. E-mel gloriasloancompany@gmail.com
    Puan Gloria S

    ReplyDelete
  49. DARI PEJABAT
    ADMIN
    PERKHIDMATAN KEWANGAN HARTFORD

    Salam dengan nama allah kami mengalu-alukan anda untuk HARTFORD FINANCE di mana kami memberi pinjaman dengan peratusan kadar faedah yang sangat rendah dan menipu yang anda perlukan dalam bentuk pinjaman. telah anda mencari melalui jurang dan keretakan dunia untuk peminjam yang dipercayai dan dipercayai yang anda boleh kebenaran seperti yang kami dijamin dalam seni pinjaman, anda adalah pelabur, pemilik perniagaan, usahawan, kontraktor, petani, dan anda mahu membesarkan pantai anda atau anda ingin memulakan perniagaan anda sendiri? dan anda memerlukan dana yang baik dan selamat untuk membeli harta, membetulkan, membaiki perkhidmatan atau bangunan anda. dan anda sedang mencari tempat yang boleh menjamin anda membiayai jumlah yang anda perlukan tidak perlu lagi kerana kami memberi pasukan panjang dan pendek apa-apa jumlah dan mata wang hubungi kami untuk perkhidmatan yang cepat dan selamat hubungi kami sekarang melalui e-mel di hartfordfinancialservice @ gmail .com kerana kami berada di sini untuk membantu anda mengarkibkan matlamat kewangan anda, kerana kami menyediakan 100% tawaran untuk semua jenis pinjaman faedah rendah. Tarif, kepada mereka yang berminat dalam perkhidmatan kami dari mana-mana negara dengan tahap kredit sama ada. ditolak oleh bank atau pemiutang? Kami boleh menawarkan pinjaman yang anda perlukan pada kadar paling menarik sebanyak 1% untuk mengarkibkan matlamat kewangan anda yang kami tawarkan kepada anda peluang untuk melabur dalam apa yang anda telah merancang di sini adalah pinjaman untuk anda dan melabur dengannya, hubungi kami melalui e-mel di bawah jika anda berminat dengan perkhidmatan pinjaman kerana kami akan memberikan anda senyuman perubahan

    E-mel:: [hartfordfinancialservice@gmail.com]
    BBM menjelajah: [DD8B2E2D]
    PRESS WORLD: [hartfordfinance.wordpress.com]

    ReplyDelete
  50. DARI KANTOR
    Dari ADMIN
    LAYANAN KEUANGAN HARTFORD

    Ucapan atas nama allah kami sampaikan kepada HARTFORD FINANCE dimana kami memberikan pinjaman dengan persentase suku bunga yang sangat rendah dan menipu yang Anda butuhkan dalam bentuk pinjaman apa pun. Apakah Anda telah mencari melalui celah dan celah dunia untuk sebuah sceure dan pemberi pinjaman yang dapat dipercaya yang dapat Anda kebenaran karena kami dijamin dalam seni pemberian pinjaman, apakah Anda seorang investor, pemilik bisnis, pengusaha, kontraktor, petani, dan Anda ingin memperbesar pantai Anda atau Anda ingin memulai bisnis Anda sendiri? dan Anda memerlukan dana yang bagus dan aman untuk membeli properti, memperbaiki, memperbaiki layanan atau bangunan Anda. dan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda dana jumlah yang Anda butuhkan pencarian tidak lebih karena kami memberikan tim panjang dan pendek dari jumlah dan mata uang hubungi kami untuk layanan yang cepat dan aman hubungi kami sekarang melalui email di hartfordfinancialservice @ gmail .com saat kami berada di sini untuk membantu Anda mengarsipkan tujuan keuangan Anda, karena kami memberikan penawaran 100% untuk semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, untuk mereka yang tertarik dengan layanan kami dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah. ditolak oleh bank atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan tarif paling menarik sebesar 1% untuk mengarsipkan tujuan keuangan Anda sehingga kami menawarkan kesempatan untuk berinvestasi pada apa yang telah Anda rencanakan di sini adalah pinjaman untuk Anda dan investasikan dengannya, hubungi kami melalui e-mail. di bawah jika Anda tertarik dengan layanan pinjaman karena kami akan memberi Anda senyuman perubahan

    Email:: [hartfordfinancialservice@gmail.com]
    BBM INVITE: [DD8B2E2D]
    DUNIA PRESS: [hartfordfinance.wordpress.com]

    ReplyDelete
  51. Kabar baik! Kabar baik!! Kabar baik!!!

    World Finance Corporation dapat memberi Anda dana pinjaman yang Anda butuhkan dengan cepat dalam langkah yang sangat cepat dan mudah. Menerapkan dana pinjaman di World Finance Corporation sangat mudah, kami dalam usaha membantu orang dan industri seperti Anda, Dengan World Finance Corporation, Anda tidak memerlukan kredit sempurna untuk mendapatkan pinjaman pribadi atau pinjaman apa pun. Untuk memulai prosesnya, mulailah aplikasi online Anda atau hubungi World Finance Corporation di cabang terdekat yang dekat dengan Anda atau melalui online. Associate kami yang ramah akan bekerja sama dengan Anda dan meluangkan waktu untuk memahami kebutuhan dan situasi Anda. World Finance Corporation telah membantu orang mewujudkan tujuan keuangan mereka dengan menawarkan solusi tingkat suku bunga dan pinjaman tetap. Bila Anda perlu meminjam uang, World Finance Corporation ada di sini sebagai tetangga dan perusahaan finansial yang dapat Anda andalkan dan percaya. Sejak tahun 1962, kami telah berkomitmen untuk membantu individu dan industri berkembang dan berkembang dengan mendukung kebutuhan finansial mereka. Bersama kami, Anda mendapatkan kekuatan finansial untuk mengatasi krisis keuangan Anda. World Finance Corporation adalah model layanan keuangan yang menggunakan pasar online untuk membantu kreditur dan peminjam berkumpul dan peminjam dapat memperoleh keuntungan dari tingkat suku bunga yang lebih rendah dan akses dana yang lebih cepat. kami menawarkan jenis pinjaman kepada siapa saja yang membutuhkan pinjaman fleksibel di seluruh alam semesta, Menerapkan pinjaman ini sederhana, dan aplikasi umumnya diproses dengan cepat. Selanjutnya, pinjaman ini biasanya menawarkan suku bunga yang sangat rendah, dan Anda dapat menggunakan dana tersebut untuk berbagai alasan bahkan jika Anda akan menggunakan dana tersebut untuk memulai bisnis yang hebat, dan masih banyak lagi. siapa pun yang membutuhkan pinjaman dapat menghubungi kami melalui kontak kami dan Anda akan mendapatkan keuntungan sendiri yang saat ini sedang terjadi di World Finance Corporation.
    Hubungi kami via:
    BBM: (DB579F42)
    Email: (worldfinancecorporation1@gmail.com)

    ReplyDelete
  52. Am dari Indonesia saya memang seorang pengusaha sukses hari ini berkat Ibu Iskandar Lestari (ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM) saya telah kehilangan harapan dan terobosan finansial yang saya tunggu tidak akan datang saya mencoba untuk memohon kerabat dekat saya baik jauh maupun dekat tapi Sepertinya tidak ada yang datang untuk membantu saya

    Jadi saya berdoa kepada Allah untuk memberi saya pertolongan karena saya hampir kehabisan pilihan pemikiran negatif mulai masuk ke dalam pikiran saya tapi tetap saja saya harus memaksa diri saya untuk mematuhi norma lingkungan dengan tidak mencuri.


    Tapi pada hari yang menentukan saya memiliki kesempatan untuk mencari melalui internet jika saya dapat menemukan bantuan karena pinjaman ini berada di jalur belakang sehingga teman-teman saya telah memperingatkan saya bahwa ada begitu banyak penipu online.

    Tapi saat melihat iklan Ibu Iskandar dan juga dari mereka yang mendapat pinjaman darinya seperti (Angga Annisa, Aditya Aulia antara lain). Saya memutuskan untuk mendaftar jadi Ibu meyakinkan saya bahwa jika pinjaman saya berhasil disetujui dalam beberapa jam, pencairan akan terwujud. Awalnya saya takut tapi segera setelah pinjaman saya disetujui oleh Direksi beberapa jam kemudian cacount saya (BNI) dikreditkan tanpa ada tekanan. ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM memang asli dan sangat dikenal sehingga Anda bisa menghubungi Ibu throu kontak berikut ini. alamat:

    Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com))
    BBM INVITES: ((D890E0B))
    Facebook ((www.facebook.com/iskandar.lestari.7))
    Website: ((iskandarlestari.wordpress.com))

    Atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya jika Anda memiliki pertanyaan untuk diajukan melalui ((yunartowijaya7@gmail.com

    ReplyDelete
  53. Am dari Indonesia saya memang seorang pengusaha sukses hari ini berkat Ibu Iskandar Lestari (ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM) saya telah kehilangan harapan dan terobosan finansial yang saya tunggu tidak akan datang saya mencoba untuk memohon kerabat dekat saya baik jauh maupun dekat tapi Sepertinya tidak ada yang datang untuk membantu saya

    Jadi saya berdoa kepada Allah untuk memberi saya pertolongan karena saya hampir kehabisan pilihan pemikiran negatif mulai masuk ke dalam pikiran saya tapi tetap saja saya harus memaksa diri saya untuk mematuhi norma lingkungan dengan tidak mencuri.


    Tapi pada hari yang menentukan saya memiliki kesempatan untuk mencari melalui internet jika saya dapat menemukan bantuan karena pinjaman ini berada di jalur belakang sehingga teman-teman saya telah memperingatkan saya bahwa ada begitu banyak penipu online.

    Tapi saat melihat iklan Ibu Iskandar dan juga dari mereka yang mendapat pinjaman darinya seperti (Angga Annisa, Aditya Aulia antara lain). Saya memutuskan untuk mendaftar jadi Ibu meyakinkan saya bahwa jika pinjaman saya berhasil disetujui dalam beberapa jam, pencairan akan terwujud. Awalnya saya takut tapi segera setelah pinjaman saya disetujui oleh Direksi beberapa jam kemudian cacount saya (BNI) dikreditkan tanpa ada tekanan. ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM memang asli dan sangat dikenal sehingga Anda bisa menghubungi Ibu throu kontak berikut ini. alamat:

    Email: ((iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com))
    BBM INVITES: ((D890E0B))
    Facebook ((www.facebook.com/iskandar.lestari.7))
    Website: ((iskandarlestari.wordpress.com))

    Atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya jika Anda memiliki pertanyaan untuk diajukan melalui ((yunartowijaya7@gmail.com))

    ReplyDelete
  54. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    ReplyDelete
  55. Anda bisa disetujui untuk pinjaman hari ini!

    Pinjaman yang mudah dan cepat dengan suku bunga rendah yang terjangkau saat ini terjadi di sini untuk membantu Anda saat Anda sangat membutuhkannya.

    Ibu Ibrahim Maisara Lender adalah perusahaan pinjaman sejati yang berdedikasi untuk menyediakan solusi keuangan tim profesional dan berkualifikasi tinggi dapat melayani semua jenis keadaan keuangan. Apakah Anda membeli atau membangun rumah baru, berinvestasi di bisnis, properti investasi, Menjalankan Proyek, membiayai kembali atau mengkonsolidasikan pinjaman Anda yang ada, atau bahkan membeli mobil baru, kami dapat membantu Anda mendapatkan kesepakatan terbaik.

    24 jam sehari, bahkan akhir pekan dan hari libur - proses online otomatis kami memberi Anda akses mudah ke solusi keuangan jangka pendek dan jangka panjang. Bila Anda membutuhkan bantuan dari Ibu Ibrahim Maisara Lender sangat terlatih agen layanan pelanggan, hubungi kami. Agen kami berdiri tujuh hari seminggu untuk membantu Anda. Untuk mendapatkan uang yang Anda butuhkan saat Anda membutuhkannya, Kami menawarkan berbagai macam pinjaman dan pembiayaan dengan berbagai metode pendanaan kepada pelanggan.

    Kami ingin setiap pelanggan puas dengan layanan kami, dan kami terus mendorong maju dengan teknologi baru untuk mewujudkan tujuan ini. Kami mengerti bahwa klien kami menginginkan solusi positif dan layanan yang luar biasa saat memilih pinjaman untuk memperbaiki kehidupan pelanggan kami. Dan membantu mereka memecahkan masalah uang mereka. Jangan ragu untuk menghubungi kami hari ini Via:

    Http: // ibrahimmaisaralenders.wordpress.com
    Email: Ibrahimmaisaralenders@gmail.com
    BBM INVITE: D8CFF0A7

    ReplyDelete
  56. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM di salah satu blog saya menghubungi Mrs Iskandar Lestari konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2017 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)atau melalui dia BBM INVITE:{D8980E0B} facebook (www.facebook.com/iskandar.lesteri.7)
    Website: (iskandarlestari.wordpress.com)

    ReplyDelete
  57. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM di salah satu blog saya menghubungi Mrs Iskandar Lestari konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2017 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)atau melalui dia BBM INVITE:{D8980E0B} facebook (www.facebook.com/iskandar.lesteri.7)
    Website: (iskandarlestari.wordpress.com)

    ReplyDelete
  58. ​​​​​​​​H​​alo, CABOT FINANCIAL SERVICES, perusahaan yang terdaftar dan disetujui apakah Anda berhutang​​? Anda butuh dorongan finansial? Atau apakah Anda ingin mensponsori bisnis yang ada? K​​ami di sini untuk memberikan bantuan keuangan itu kepada Anda karena kami memberikan pinjaman kepada individu yang memiliki reputasi baik baik lokal maupun internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat melunasi pinjaman ​​tersebut, karena dunia ​​secara bertah​​ap berubah menjadi desa global, kami memberikan pinja​​man melalui Transfer antar-intra-elektronik dan juga pemberian kupon dari bank. Jadi untuk mend​​apatkan pinjaman dari perusahaan kami,​​ Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail:​​{cabotfinanc​​ialservice@gm​​ail.com}​​ atau melalui #​​B​​BM {D88A5C5F}

    ReplyDelete
  59. ​​​​​​​​H​​alo, CABOT FINANCIAL SERVICES, perusahaan yang terdaftar dan disetujui apakah Anda berhutang​​? Anda butuh dorongan finansial? Atau apakah Anda ingin mensponsori bisnis yang ada? K​​ami di sini untuk memberikan bantuan keuangan itu kepada Anda karena kami memberikan pinjaman kepada individu yang memiliki reputasi baik baik lokal maupun internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat melunasi pinjaman ​​tersebut, karena dunia ​​secara bertah​​ap berubah menjadi desa global, kami memberikan pinja​​man melalui Transfer antar-intra-elektronik dan juga pemberian kupon dari bank. Jadi untuk mend​​apatkan pinjaman dari perusahaan kami,​​ Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail:​​{cabotfinanc​​ialservice@gm​​ail.com}​​ atau melalui #​​B​​BM {D88A5C5F}

    ReplyDelete
  60. ​​​​​​​​H​​alo, CABOT FINANCIAL SERVICES, perusahaan yang terdaftar dan disetujui apakah Anda berhutang​​? Anda butuh dorongan finansial? Atau apakah Anda ingin mensponsori bisnis yang ada? K​​ami di sini untuk memberikan bantuan keuangan itu kepada Anda karena kami memberikan pinjaman kepada individu yang memiliki reputasi baik baik lokal maupun internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat melunasi pinjaman ​​tersebut, karena dunia ​​secara bertah​​ap berubah menjadi desa global, kami memberikan pinja​​man melalui Transfer antar-intra-elektronik dan juga pemberian kupon dari bank. Jadi untuk mend​​apatkan pinjaman dari perusahaan kami,​​ Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail:​​{cabotfinanc​​ialservice@gm​​ail.com}​​ atau melalui #​​B​​BM {D88A5C5F}

    ReplyDelete
  61. Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya mengenai Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga kawan saya ROBBI melalui e-mel nya :( robbi5868@gmail.com)

    ReplyDelete
  62. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.com
    dan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete