Thursday, April 23, 2015

Bongkar sebab trajedi demi keadilan untuk JJ

Tulisan Umum
23 April 2015


PERSAINGAN DEMOKRASI DI ROMPIN TIDAK HARUS MELUPAKAN TAN SRI JAMALUDDIN JARJIS

    1.  22 April 2015 merupakan hari penamaan calon bagi memilih ahli Parlimen Rompin yang baru yang mana telah menyaksikan pemangku Ketua UMNO bahagian Rompin, Datuk Hasan Arifin sebagai calon Bn bertemu dengan  Ketua Dewan Pemuda PAS Pahang, Nazri Ahmad untuk mewakili PAS. Pertembungan ini kelihatan pertembungan ganerasi tua dan muda.


2.      Namun persaingan demokrasi di Rompin ini tidak seharusnya melupakan puncanya iaitu pemergian tokoh penting dan sahabat ‘perencana’ dibelakang Datuk Seri Najib Tun Razak iaitu Tan Sri Jamaluddin Jarjis. Tokoh ini wajar tidak boleh dilupakan, khususnya misteri trajedi kemalangan itu harus diberi perhatian sewajarnya seiring apabila negara memutuskan untuk mengebumikan jenazah arwahyarham di Makan Kehormat Negara iaitu Makam Pahlawan.

3.      Jujurnya saya mengenali beliau secara peribadi. Dalam 5 tahun perkenalan dengannya banyak kali kami bertemu bersembang, ada sehingga pertemuan sehingga 2 – 3 jam lamanya. Bagi saya ia seorang tokoh yang ‘cool’ dan focus dengan matlamat kerjanya. Dia seorang yang bekerja meletakkan matlamat di depan dan dengan apa cara pun matlamatnya pasti dicapai. Mungkin ramai punya perbagai versi cerita mengenai arwah tetapi bagi saya dia ada sisi baiknya juga. Pernah sekali ketika kami berbual, datang seorang lelaki yang saya kira ia kakitangan di bawahnya untuk menguruskan bantuan peribadi beliau ke satu kawasan majoriti orang Islam yang amat memerlukan di negara jiran. Bila ditanya kenapa tidak ada hebahan media , dia menjawab kerja politik nak raih sokongan dan undi kena masuk media tetapi sumbangan ini urus niaga saya dengan pencipta maka tak perlu orang tahu. Malah ketika berbicara dalam talian beliau sendiri menawarkan untuk membantu Koop SAMM Berhad untuk mendapat tanah pertanian tanpa ada apa syarat balasan pun malah beliau pesan jangan beritahu orang lain sebab nanti kalau ada ‘geng Umno’ tahu beratur pula yang minta. Arwah kata dia kalau nak bantu luar urusan politik biar dia bantu orang yang mampu bekerja bukan dapat tanah lepas itu jual.

4.      Mungkin ramai juga tidak tahu bahawa dia jugalah ‘pencatur’ atau ‘penyusun’ penting politik negara. Dari pemerhatian saya tidak melampau dikatakan dia antara ‘nyawa politik’ Najib Razak. Namun bila kami bersama banyak perbezaan pandang kami letak tepi tapi bersembang banyak perkara yang punya pandang serupa. Cuma sempena 20 hari perginya tokoh ini dan mengambil kesempatan persaingan demokrasi di Rompin ayuh kita teliti trajedi tersebut

5.      Pertama yang saya pelikkan ialah sepanjang perkenalan saya dengan arwah tidak pernah beliau menggunakan khidmat ‘bodyguard’, malah beliau sendiri pernah menyatakan dengan saya beliau tidak selesa jika ada ‘bodyguard’ lainlah kalau memang ada ancaman bunuh yang serius. Beberapa pertemuan beliau membawa kenderaan sendiri. Untuk satu pertemuan sembang santai, dia  mengambil saya dan teman saya dengan kenderaan yang beliau pandu sendiri. Maka apabila melihat senarai penumpang mangsa tragedi helikopter tersebut maka sesuatu yang pelik. Kenapa tiba – tiba Tan Sri Jamaluddin Jarjis menggunakan khidmat ‘bodyguard’, adakah beliau mendapat ancaman serius ?

6.      Jujurnya beberapa minggu sebelum trajedi saya dan seorang kawan yang biasa kalau saya bertemu Jamaluddin Jarjis dia akan bersama, ada saling berhubung. Dalam salah satu pesanan ringkas arwah menyatakan maaf sibuk sangat kerana sedang menyelesaikan pergeseran antara Mahathir dan Najib. Beliau ada berkongsi beberapa perkara termasuklah peranan beliau menjadi orang pengantara dan ‘selesai bertemu Tun Daim’.

7.      Maka persoalan muncul adakah selepas terlibat serius secara dalam sebagai orang tengah menyelesaikan masalah pertembungan Najib dan Dr. Mahathir ini dia menggunakan ‘bodyguard’ ? Adakah ada pihak yang tidak senang melihat Najib melayan permintaan Dr. Mahathir ? Adakah dia diancam serius selepas itu sehingga menggunakan ‘bodyguard’ ?

8.      Helikopter tiba - tiba meletup juga sangat pelik. Rekod menyatakan Helikopter punya rekod pemeriksaan penuh dan dalam keadaan baik sebelum penerbangan. Dua saksi awal menyatakan helikopter terbang dalam keadaan baik dan tiba – tiba meletup.  Cuaca baik ketika itu, jika letupan berpunca dari mechanical failure untuk mencetuskan api dan menyambar  fuel tank maka ia seharusnya berasap dan ia tidak terus meletup, pilot seharusnya membuat panggilan ke menara kawalan ‘may day…may day’ , namun menara kawalan melaporkan tidak ada langsung panggilan kecuali yang terakhir melaporkan semua baik.

9.      Kotak hitam ditemui dan dihantar ke AAIB. AAIB ialah pihak yang terlibat dalam penyiasatan. Helikopter ini buatan Airbus. Sama macam ‘GermanWings’. Teringat kes ‘GermanWings’ dimana hanya beberapa minggu lepas nahas pasukan penyiasat terus menyatakan bahawa juruterbang bunuh diri. Kes tragedi kemalangan yang membawa kematian arwah ini polis awal lagi telah menolak unsur sabotaj dan kini mengumumkan menyiasat akaun juruterbang pula, moga penyiasatan tidak hanya untuk dipermudah dengan mewujudkan kambing hitam sahaja.

10. Carian rekod menyatakan dari 93-2015, 11 kejadian libat helikopter jenis yg sama. Tiada yg meletup kecuali yang dinaiki Jamaluddin Jarjis.

11.  Ia meletup diudara bukan terhempas dan meletup. The Malaymail online (13 April) menyebut dengan jelas “ It did not specify any indications or reasons as to why the helicopter had exploded in mid-air during the flight. However, the team hopes that the combination of both black box data and reconstruction of the wreckage would provide answers to what had happened that fateful evening on April 4”
 
12.  Selasa 30 Disember 2014, helikopter Ecureui Unit Udara PDRM terhempas di Kampung Rambai Lama Gobek, Tanah Merah, Kelantan ketika misi menghantar bantuan makanan kepada mangsa banjir. Helikopter yang penuh dengan bahan bantuan, berat dan sarat jatuh dalam keadaan cuaca buruk tetapi semua penumpang selamat. Saksi kejadian melihat helicopter itu berlegar – legar, berasap sebelum jatuh dan kemudian ada letupan. Tetapi helikopter yang dianiki oleh arwah dalam keadaan baik dan tiba – tiba meletup.

13.  Sepatutnya setiap penerbangan harus dilaporkan semua penumpang dan bagasi kepada pihak berkuasa, tetapi dalam penerbangan tersebut penumpangyang dikatakan pada peringkat awal sebagai pembantu juruterbang itu tidak punya rekod lengkap. Apa bagasi dibawanya ? Adakah letupan itu ada kena mengena dengan bagasi yang dibawanya ?

14.  Helikopter yang nahas itu model Eurocopter AS365 n2. Sejarahnya model ini mengalami pengubah suaian apabila Airbus ambil alih Aerospatiale dan kemudian upgrade helikopter model ini dari 1 enjin kepada 2 enjin. Airbus dalam memperkatakan kemampuan  helikopter ini menyatakan its capable of travelling long range, well suited to operating in climates of a high ambient temperature or at location of significant altitude. Jadi hanya terbang dari Kuantan dalam cuaca baik dan ia tiba – tiba meletup tanpa panggilan kecemasan dari juruterbang, hanya mampu diperjelaskan adakah ia diletupkan ? Adakah ini berkaitan pertembungan politik yang beliau terlibat ditengahnya ? . Pihak berwajib harus tampil menjelaskan perkara ini dan penyiasatan serta keadilan buat mangsa perlu diperlihatkan.

15.  Al fatihah dan doa buat orang yang pernah ku kenali, Tan Sri Dr. Jamaluddin Jarjis tenanglah kau di sana. Moga Allah mengampunkan dosanya dan dosa – dosa kita semua. Moga Allah menerima amal baiknya dan amal  baik kita semua.

Tulisan : che’GuBard

3 comments:

  1. Hello Am Puan, Morgan Debra Am pemberi pinjaman pinjaman yang sah dan boleh dipercayai memberi pinjaman
    atas terma yang jelas dan mudah difahami dan syarat pada kadar faedah 2%. dari
    $ 12000 kepada $ 7000000 USD, Euro Dan Pounds Sahaja. Saya memberi Pinjaman Perniagaan,
    Pinjaman Peribadi, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Kereta Dan Pinjaman Untuk Bayar Off Bil. jika anda
    memerlukan pinjaman apa yang anda perlu lakukan adalah untuk anda untuk menghubungi saya secara langsung
    di: morgandebra1986@gmail.com
    Tuhan memberkati Anda.
    Yang benar,
    Puan Morgan Debra
    E-mel: morgandebra1986@gmail.com


    Nota: Semua jawapan hendaklah dihantar kepada: morgandebra1986@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Kami kristian Pertubuhan yang ditubuhkan bagi maksud Membantu Orang Dalam
    Membantu, seperti help.So Kewangan Jika anda lakukan Melalui Kewangan
    ATAU kesukaran terdapat TIADA Kewangan negeri kucar-kacir, dan anda perlu dana untuk
    Commerce Pelancaran Sendiri, ATAU anda perlu Pinjaman untuk Hutang menyelesaikan TUNAI VISA anda ATAU VISA
    Bil anda, Perdagangan bermula Yang bagus, ATAU anda mendapati sukar untuk
    pinjaman modal mendaptkan dari bank-bank Locale, hubungi kami hari ini melalui e-mel
    rebeccapascalloancompany@gmail.com
    Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk menyelesaikan bil-bil anda, OR untuk kawalan
    Beberapa Cabaran Kewangan? Atau anda di luar sana mencari tasik
    menawarkan rahsia untuk mendaptkan Pinjaman? Di sini anda Tiba di keinginan anda
    Pintu Langkah dikehendaki. Di sini, dalam REBECCA PASCAL Institut menawarkan Pinjaman Pinjaman Bagi orang dewasa Sah JUGA minimum
    yang berumur 18 tahun dan ke atas, Dengan Avail Tahap minimum adalah serendah 3%,
    Setiap tahun. Notis untuk mendaptkan terperinci Regent, sila meletakkan Kami di Pengangkutan Melalui alamat e-mel yang di bahagian bawah.
    rebeccapascalloancompany@gmail.com
    Ia adalah dinasihatkan untuk mengecas dan menghantar pulang BAHAGIAN B Di bawah ..
    Nama awak: ______________________
    Alamat anda: ____________________
    Negara awak: ____________________
    Jabatan anda: __________________
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan: ______________
    Tempoh Pinjaman: ____________________
    Pendapatan bulanan: __________________
    Nombor Bimbit Telefon: ________________
    Adakah kamu sembah Pinjaman SEBELUM: ________________?


    Bertindak dengan cepat dan Daripada tekanan kewangan, rusuhan negeri dan kesusahan Oleh
    REBECCA PASCAL hubungan perbadanan Kewangan hari ini Melalui E-mel: rebeccapascalloancompany@gmail.com, anda membiarkan silap Dengan Carian Terbaik dari Kami
    Jadi, anda sumber pembiayaan mendaptkan Jogja Yang berpindah ke Akaun Anda, dan
    Maklum balas yang cepat dan menentukan berapa cepat anda layak Anda Akan Menerima
    Pinjaman anda. Tanpa ANYTHING terlepas Terbaik dan Mudah untuk Memohon Pinjaman anda di sini
    Bersama kami. Sila e-mel kepada kami di Via Carian
    e-mail: rebeccapascalloancompany@gmail.com
    Ucapan
    Dijawab Oleh put, REBECCA PASCAL diberkati

    ReplyDelete
  3. PERHATIAN:

    Adakah anda terdesak untuk pinjaman jangka pendek tetapi bank anda tidak akan meminjamkan apa-apa kerana anda mempunyai skor kredit yang rendah?

    Kemudian memohon pinjaman tunai cepat hari ini dari kami, anda boleh yakin bahawa apa-apa maklumat yang anda serahkan adalah 100% selamat dan selamat dengan kami dan diserahkan kepada salah seorang pemberi pinjaman kami melalui e-mel: tracybanksloanfirm@gmail.com.

    Selagi anda berumur 18 tahun ke atas, yang kini bekerja dengan pendapatan tetap, maka anda tidak sepatutnya menghadapi masalah dalam memohon.

    Mohon sekarang!

    ReplyDelete