Thursday, March 20, 2014

PRK Dun Kajang:Letak Calon MCA Kenapa Bukan Umno?


*Ketika Perkasa tipu Melayu dan UMNO pula tipu Hindraf, MCA sedang tipu Cina. Sampai bila rakyat perlu ditipu BN?


JIKA selama ini para pemimpin Umno menyelar disetiap masa dan kesempatan dengan menabur aura-politik yang picisan dengan mengatakan bahwa pemimpin-pemimpin teras Parti PAS tunduk ikut telunjuk pimpinan Parti DAP.

Pelbagai isu dhembuskan dari soal pelaksanaan Hudud yang ditentang DAP hingga pemberian tanah ladang kepada orang-orang DAP di Kelantan dan sebagainya.
Akhirnya isu itu hanyut dibawa angin mengikut suasana kepentingan dan keuntungan hirarki politik Umno-BN semata-mata.
Dan kini sempena bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang  Barisan Nasional (BN) hari ini mengumumkan Naib Presiden MCA Datin Paduka Chew Mei Fun bakal bertanding mewakili parti itu   menentang Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Jika kita mengikut pola fikiran politik Umno,apakah ini bukan bermakna Umno diperkuda MCA?
Memang begitulah watak Umno-BN apabila kena batang hidung sendiri mereka akan diam membisu atau berdalh seperti menurut Setiausaha Umno Selangor Datuk Johan Abd Aziz, belum ada rancangan untuk menukar kerusi milik MCA itu dengan mana-mana parti komponen BN yang lain.
“Setakat ini ia masih kerusi MCA. Belum ada apa perbincangan untuk menukar kerusi ini,” katanya apabila dihubungi FMT.
Mengikut rekod kerusi DUN Kajang mempunyai 38,965 orang pengundi yang mana pengundi Melayu seramai 48 peratus, pengundi Cina seramai 41 peratus, pengundi India 10 peratus dan 1 peratus pengundi lain-lain kaum.
Namun persoalan kenapa Umno tidak meletakkan calonnya,pelbagai andaian para penganalisis politik wacanakan.Ada yang memberi pendapat bahawa PM Najib agak berada dipersimpangan politik yang terlalu rumit dalam mengambil keputusan calon ini.
Jika beliau memilih calon jika ditakdirkan kalah,maka juak-juak kem Mahathir akan meletakkan kekalahan ini sebagai tanggungjawab “moral politik” seperti yang dilakukan gang Mahathir kepada Tun Abdullah Badawi dahulu.
Sesungguhnya Tun Mahathir tak sabar-sabar  hendak menunggu tahun 2016 habisnya masa jawatan kerusi PM Najib Tun Razak.
Tetapi saya cukup tertarik dengan pendapat Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli hari ini yang mendakwa bahawa adalah ‘terlalu berisiko’ untuk kerajaan BN, meletakkan calon Umno , ekoran itu calon MCA menjadi pertaruhan parti itu di PRK Dun Kajang pada 23 Mac ini.“…pada pandangan saya Umno fikir tidak boleh menang di Dun tersebut.  “…sebab itulah mereka meletakkan calon daripada MCA, kerana kalau Umno bertanding jugak ianya terlalu berisiko, sebab apa, sebab Umno seolah-olah akan merosakkan perpaduan dalam BN, oleh kerana itulah mereka fikir daripada kalah lebih baik menjaga hubungan yang sedia ada.
Takut nanti sudahlah kalah rakan komponen BN pulak buat hal sebab ambil kerusi mereka,” katanya kepada Sinar Harian Online.

1 comment:

  1. Anonymous2:42 AM

    Heyɑ, One question that is completely off subject matteг.
    Would you know Һow to make your page mobіle-friendly?
    My site looks strange wheո viewed from my apple iрhone.
    I'm trying to discover a thwmе that's mobile-friеndly, and yous does juyst that.
    Any suρport is ǥoing to be sіgnificaոtly appreciated.
    Cheers.

    my webpage - E-liquid foг Electrοnic cigarettes ()

    ReplyDelete