Wednesday, March 09, 2011

surat terbuka : Norazizi (tak buleh ko komen pimpinan)

Salam.

Mungkin ado yang cakap kritikan2 sey terhadap beberapo orang pemimpin dlm pkr ni agak podeh & mungkin ado yg mengganggap kritikan sey dah sampai tahap mengutuk... hihihihi..

Laie best, ado pulak yg beranggapan bahawo komen2 sey buleh menyobabkan ramai ahli kuar parti hahaha...

Sey nak mulo dgn kenapo sey buek mcm ni.. Mungkin anggapan sosotongah pihak melihat tindakan sey ni agak melampau.. tapi sey bopogang kepado prinsip nyatokan kebenaran sekalipun pahit ..

Sey “mungkin” sayang pemimpin tompi sey lobih sayangkan parti..& Tapi kasih sayang pado perjuangan molobihi sayang pado parti.. Sobab parti hanyo wadah, manokalo matlamat tolotak pado individu itu sendiri.. Ini bukan bermaksud sey nak biakan parti ni jahanam.. Tapi sobab nak bagi ahli ni sodar.. bukan main ikut jadi “pak turut yg kono cucuk idung” ataupun “ taklid buto” dgn tindakan pemimpin yang sudah tontu sbgai manusio biaso akan buek kesilapan.. krn sumo org tahu takdo pemimpin yg sempurno.. Takdo pemimpin yang “serba serbi” dio tau.. Pemimpin yg baik akan melihat setiap teguran/kritikan & malahan kutukan dgn mato hati..bukan dgn “mato yg dilotak kek kepalo lutut”..kahkahkah... Pemimpin yg baik akan menerima dgn hati terbuko bukan dilihat sbg jalan utk timbul permusuhan...

Rasulullah SAW selaku insan paling kamel (bkn kamel rasah ; tapi maksud kamel di sini ialah sempurna) pernah menerimo pendapat sahabat ketiko berado dlm medan perang Khaibar. Ketiko Rasulullah SAW memilih tempat utk pasukannya. Baginda didatangi Khabbab Bin Munzir dan berkata ,”Wahai Rasulullah, apakah tempat ini ditetapkan oleh Allah atau sekadar pendapat dlm strategi peperangan?” .Baginda menjawab, “ini sekadar pendapat.” Khabab kemudian berkata, “wahai Rasulullah tempat ini amat dekat dgn benteng Nathan. Seluruh perajurit Khaibar (Yahudi) berada di benteng itu. Mereka mengetahui keadaan kita, sementara kita tidak tahu keadaan mereka. Anak panah mereka sampai kepada kita manakala anak panah kita tidak sampai kepada mereka. Kita tidak aman dgn serangan mereka. Di samping itu tempat ini diliputi oleh pokok kurma, tempatnya rendah & kurang elok. Alangkah baiknya jika baginda perintahkan utk berpindah ke tempat lain utk kita jadikan markas. Nabi Muhammad SAW menjawab, “Pendapat kamu sungguh tepat.” Kemudian baginda memerintahkan untuk pindah ke tempat lain (Riwayat Ibnu Hisyam 11/329).

Begitulah ketinggian akhlak baginda menerima pendapat yg berbezo dengan melihat pada hujah. Pemimpin politik bukanlah nabi yang maksum sehingga tidak boleh dikritik. Kepercayaan sesetengah pihak bahawa haram mengkritik atau berbeza pendapat dengan pemimpin seakan menyamakan kedudukan badigol so’ot ni dengan para nabi a.s.( Ini bukan pendapat Syeikh Suhaimi Al-Rembawi, tapi penyokong fanatik yg lain). Sedang para al-khulafa al-rasyidin iaitu Abu Bakr, Umar, Uthman dan ‘Ali yang jauh lebih mulia dari mereko pun dikritik dan dibantah oleh rakyat mereka. Namun mereko menjawab dengan penuh amanah, wibawo dan mereka bahkan berterima kasih.

Sapo pemimpin politik ni sampai tak buleh kono togur??..Demi Allah! Debu yang berada di hidung kuda para sahabat nabi s.a.w yang berjuang bersama Nabi s.a.w lebih mulia dari kebanyakan sultan atau raja yang ada dalam dunia ini. .. Pemimpin politik apotah laie...

Kito dimintak agar tegur ikut saluran.. Saluran yg mano satu?.. Nak guno HBO ko Astro First?.. kahkhahkah.. Sebono ey, mereko yg tidak buleh ditegur akan guno pelbagai alas an agar teguran dapat dinafikan.. Agar mereka senantiasa dilihat hebat.. Adakah rakyat menggunokan saluran ketiko nak tegur Umar AlKhattab? ( Seperti yg ALI ABU nyatakan)

..jangan lupo kato2 ‘Ali bin Abi Talib r.a:

“Sesungguhnya binasanya manusia terdahulu kerana mereka menghalang kebenaran sehingga ianya dibeli. Mereka membentangkan kezaliman sehingga ianya ditebus”. (Ibn Muflih, Al-Adab al-Syar‘iyyah, 1/201, Beirut: Muassasah al-Risalah)..

Walhal dalam firman Allah juga dinyatakan..

Wahai orang-orang yang beriman! Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan, lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah, sekalipun terhadap diri kamu sendiri, atau ibu bapa dan kaum kerabat kamu. Kalaulah orang (yang didakwa) itu kaya atau miskin (maka janganlah kamu terhalang daripada menjadi saksi yang memperkatakan kebenaran disebabkan kamu bertimbang rasa), kerana Allah lebih bertimbang rasa kepada keduanya. Oleh itu, janganlah kamu turutkan hawa nafsu supaya kamu tidak menyeleweng dari keadilan. Dan jika kamu memutar-balikkan keterangan ataupun enggan (daripada menjadi saksi), maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan. ~ An Nisa’ 135

Jgn lupo sabdo nabi jugak : “ Sesiapa dlm kalangan kamu yg melihat kemungkaran, maka hendaklah dia ubah dgn tangannya, sekiranya tidak mampu maka dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu maka dengan hatinya. Itu adalah selemah-lemah iman. (Riwayat Muslim).

Adakah hanya dengan alasan tidak mahu ramai ahli parti keluar parti menghalalkan utk kita mengunci mulut dan melihat sahaja gelagat pemimpin yg mengarut? Tepuk dado tanyo iman...

Dan lagi satu isu, adakah dengan mengkritik pimpinan, buleh menyobabkan ahli keluar parti?.. Kok begitu lemah pegangan ahli parti, maka pemimpin perlulah malah wajib muhasabah diri mencari formula agar ahli parti tetap kekal dengan parti.. Bukan sekadar menuding jari..”dio ni keluar sbb dapek projek..dio ni keluar sbb dpt 4 juta.. Dio ni lak kuar sbb uwan ey’ dapek bantuan bolo itik oleh umno...dio ni pulak keluar sbb Norazizi SAMM komen pemimpin dlm parti (Contoh, hahahaha)”

... Para Penasihat yg jujur mmberitahu hakikat sobona meskipun buleh menimbulkan keresahan, adalah lobih baik utk sesorang pemimpin daripado seorang PENGAMPU yang membohonginya sehinggo dio buto dengan keadaan rakyat. Manokalo pemimpin pulak memerlukan kuaso utk menogakkan prinsip. Bukan korbankan prinsip dek nak dapek koso.. Nabi SAW menolak tawaran koso oleh pembosa Mekah bilo terpakso mgadaikan prinsip perjuangan.. Bialah perjuangan panjang & lewat, asal ia bermatlamat.. Bukan sekadar..Kito sikit laie nak sampai Putrajaya.. kihkihkih..

Dalam memilih pemimpin jugak, 2 kualiti perlu ado iaitu “Al Amanah” & “Al Quwwah”.. Apa yang menjadi masalah adalah jika seseorang jahil atau tidak mahir pentadbiran dan siyasah tetapi ingin memerintah. Sekalipun dia memakai gelaran ‘ulama’ ataupun professional.

Justeru itu, Nabi s.a.w bersabda kepada sahabah baginda yang soleh dan warak Abu Zar al-Ghifari :

“Wahai Abu Zar, Sesungguhnya engkau ini lemah, sedangkan jawatan itu adalah amanah. Ia pada hari akhirat nanti adalah kerugian dan penyesalan, kecuali sesiapa yang mengambilnya dengan kelayakan dan menunaikan apa yang menjadi tuntutannya.” (Riwayat Muslim).

Namun Khalid bin al-Walid r.a. sekalipun Nabi s.a.w. pernah menegur dan membantah beberapa tindakannya yang melanggar disiplin peperangan yang digariskan oleh baginda, tetap baginda pilih mengepalai tentera Islam dan menggelarnya sebagai pedang Allah. Ini kerana kemampuan yang dimiliki Khalid tidak dimiliki oleh sahabat-sahabat lain, sekalipun mereka lebih berilmu dan dekat dengan Nabi s.a.w dibandingkan Khalid.

Akhir kato, mogo komen,kritikan, kutukan yg sey bagi ni dapek buek sikit perobahan utk pkr ni jadi lagi mantap.. Sekali laie sey ingatkan agar setiap anggota parti tidak jadi “pak turut” atau “taklid buto” konon ateh alasan melihat keharmonian parti.. Sobona ey ni adalah psyco agar anggota raso seleso dengan tak buek apo-apo.. Korang ingat dgn tak buek apo2 buleh sampai ko Putrajaya ko??.. Paroijaya pun lum tontu laie do.. kahkahkahkah...

Persis pepatah cino lamo ~ “andai inginkan kebahagiaan setahun, semailah benih, andai inginkan kebahagiaan sepuluh tahun, tanamlah pokok dan andai inginkan kebahagiaan seratus tahun, didiklah manusia...”

Sey mengalu-alukan sebarang perbezaan pendapat sobab ey’ bolum tontu laie pondapat sey ni boto.. Kito buleh berhujah demi kebenaran.. Nabi Ibrahim as pun berkelano mencari Tuhan..bukan terimo bulat2.. Wasallam...

Norazizi A.Aziz

No comments:

Post a Comment