Monday, September 07, 2009

Dari Pilihanraya Umum hingga Pilihanraya kampus regim ini menipu!

Seluruh gerakan mahasiswa di semua IPTA sedang bersiap untukmenghadapi suatu perlawanan yang sepatutya berlandaskan pronsipdemokrasi, iaitu pilihanraya kampus ( PRK ) yang dijangkakan dalam beberapa bulan sahaja lagi.

Pelbagai stategi dan persiapan telah diatur bagi memastikan kemenangan masing-masing dalam PRK kali ini.

Namun terdapat sedikit kelainan yang akan berlaku di UM ialah penggunaan sistem e-voting yang telah diaplikasiakn di IPTA yang lain. Kenapa UM perlu mencedok dan meniru cara dan teknik universiti lain sedangkan kita boleh sahaja untuk meneruskan sistem manual?

Mana istilah ” The Leader in Reasearch and Innovation ” yang dibanggakan sebelum ini kalau hanya kita meniru pakai sesuatu yang telah dilaksanakan ditempat lain?

Ada beberapa persoalan yang timbul dengan pelaksanaan sistem e-undi.

1. Adakah undi anda rahsia?

2. Sejauh manakah keselamatan data yang bergerak dalam rangkaian?

3. Apakah yang perlu diambil kira dalam pelaksanaan sistem e-undi?

Adakah undi anda rahsia?

Sekiranya sistem tersebut boleh mengenal pasti sama ada anda telah mengundi atau tidak, maka sistem tersebut juga mesti berupaya untuk mengesan siapa yang telah anda undi.

Jadi, rahsiakah undi anda? Mungkin pihak yang bertanggungjawab membangunkan sistem itu tidak ke arah itu, tetapi ini tidak bermaksud perkara itu (track the votes) mustahil.

Bagi pendapat saya, selagi ada cara untuk mengesan siapa yang telah anda undi, selagi itu undi anda tidak rahsia. Tidak kira pengundian secara manual ataupun e-undi.

Sejauh manakah keselamatan data yang bergerak dalam rangkaian?

e-undi bermaksud data akan bergerak dalam rangkaian sebelum di simpan dalam pangkalan data. Dengan kecanggihan teknologi sekarang, terdapat banyak cara untuk memperolehi(capture) data dalam rangkaian dengan mudah.

Jadi, ada kemungkinan data undi anda yang bergerak dalam rangkaian dicuri dan diubah sebelum dihantar ke server untuk pemprosesan. Untuk itu, sesuatu sistem e-undi perlu ada fungsi cryptography dimana data yang dihantar oleh pengguna di-encrypt ke bentuk yang tidak boleh dibaca oleh orang luar.

Ini penting untuk menjaga data integrity supaya data yang pengguna hantar selamat disimpan tanpa diubahsuai.

3. Apakah yang perlu diambil kira dalam pelaksanaan sistem e-undi?

Selain aspek keselamatan data yang bergerak dalam rangkaian, perlu ada makanisme disaster recovery dimana sekiranya berlaku sebarang bencana (cth server down, database corrupt, black-out dsbg),tempoh masa yang diambil untuk recovery mestilah singkat.

Selain itu, segala data mestilah sama seperti dalam keadaan yang sebelum berlakunya bencana tersebut. Data availability dalam sistem e- undi adalah kritikal.

Selain itu, terdapat juga faktor-faktor lain yang perlu diambil kiradengan teliti dalam pelaksanaan sistem e-undi.

Mungkin perkara-perkara yang disentuh tidak kritikal untuk sistem e-undi pilihan raya kampus, tetapi untuk membangunkan sistem e-undi yang betul-betul selamat dan reliable, perkara-perkara tersebut perlu diambil serius oleh pihak yang terlibat dalam pembangunan sistem tersebut.

Ketelusan dan kerahsiaan sistem ini dipertikaikan kerana ada kelompangan dan kebocoran yang berlaku. Apa salahnya kita menggunapakai sistem manual yang lebih praktikal dan boleh menjadi suatu pratikal awal bagi mahasiswa sebelum terlibat dalam kancah Pilihanraya Umum diperingkat nasional.

E-voting hanya menguntung pihak Jawatankuasa Pemilihan MPP sahaja kerana ia menyenangkan urusan mereka, sedangkan mahasiswa tidak berpuas hati dengan sistem yang digunakan.
———
*Penulis ialah Ahli Majlis Tertinggi Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya. Segala pandangan mahasiswa jurusan ekonomi ini boleh dilayari di kasturi89.wordpress.com.

1 comment:

  1. Anonymous4:04 PM

    kerja ah UMNO ialah menipu, kalau tak boleh tipu rakyat, tipu lembu....

    ReplyDelete