Thursday, June 19, 2008

mensabotaj Kerajaan PAKATAN Selangor atau kianati rakyat Selangor ?

Tidak pasti kenapa tetapi proses menyiapkan tulisan ringkas ini bersempena dengan 100 hari pemerintahan PAKATAN Selangor dan beberapa negeri lagi banyak kali tertangguh
Selepas pilihanraya umum 8 Mac lalu Barisan Nasional seolah tidak boleh menerima hakikat bahawa mereka hampir kalah. Konsep kekebalan BN yang menguasai SPR pasti akan menang sudah tercabar. Ramai mengatakan PRU lalu bebas kerana itu ramai calon BN tewas. Itu tidak benar sama sekali. Apa yang berlaku ialah penipuan SPR tidak berjaya menidakkan gelombang rakyat menolak BN yang berlaku di luar jangka. Malah cukup diyakini jika digunakan dakwat penanda sudah pasti BN akan terkubur sama sekali kerana pengundi berulang yang menjadi taktik utama BN akan digagalkan.

Sebelum PRU lalu ramai pemimpin Bn dengan sombong mencabar rakyat agar membuktikan dengan undi ketika pilihanraya.
"Perubahan perlu dilakukan dalam kotak undi" kata mereka.
"pembangkang perlu faham erti demokrasi yang dipilih rakyat akan menang dan pembangkang sengaja membangkitkan sentimen berkumpuluntuk menyuarakan suara minoriti rakyat" tambah pemimpin BN lagi
"pembangkang sering sabotaj kerajaan rakyat kerana tidak mahu kerjasama...pilihanraya sudah berlalu... sekarang masa untuk kerja sama" itu ayat PM masa selepas menang besar PRU 2004.
Namun melihat beberapa perkembangan terkini jelas. Bnlah yang tidak boleh menerima hakikat demokrasi. Dengan sedikit kelebihan kuasa di kerajaan persekutuan Bn dengan bersungguh - sungguh untuk mensabotaj kerajaan PAKATAN di Selangor, Perak,Kedah, P.Pinang dan Kelantan.
Dahulu juga sering sangat terpacul dari mulut pimpinan Bn di segenap peringkat menyeru perlunya berjiwa besar demi rakyat. Namun mana pergi jiwa besar itu bila Pengerusi Parti Gerakan di Wilayah Persekutuan, Dr Tan Kee Kwong menyertai kerajaan Selangor demi membantu rakyat. Dr. Tan bukan menyertai keADILan atau DAP dia menyertai sebuah kerajaan yang dipilih rakyat. Mengapa ini menjadi kontroversi ? begitu juga beberapa pimpinan Bn di P.Pinang yang dilaporkan menawarkan khitmad kepakaran mereka membantu kerajaan yang dipilih rakyat tetapi diambil tindakan oleh Bn Adakah ini jiwa besar yang sering dilaungkan?
Contohnya arahan kepada semua agensi di bawah kerajaan Pusat yang berada di negeri - negeri PAKATAN yang diarahkan jangan bekerja sama atau memanggil mana - mana wakil rakyat termasuk Menteri Besar untuk acara mereka. Buktinya di Selangor, Tan Sri Khalid yang berbesar hati untuk bersama meraikan Hari Guru Peringkat Negeri Selangor anjuran Jabatan Pendidikan Selangor di halang untuk berbuat demikian.
Bertindak atas nama rakyat Selangor,YAB Menteri Besar Selangor memohon untuk mendapatkan 1 jam dari waktu siaran Radio Selangor FM untuk menyampaikan dasar Kerajaan Selangor dan mendapatkan maklum balas secara terus dari rakyat. Malangnya tindakan ini dihalang oleh Menteri Penerangan dan bukan sahaja itu, Kementerian Penerangan turut memindahkan Stesen Selangor FM ke Angkasapuri. Kemudian Menteri Penerangan pula secara tidak malu menfitnah dengan mengatakan Kerajaan Selangor menghalau Stesen Selangor fm agar keluar dari bangunan kerajaan negeri. Ini bukan sahaja berlaku di Selangor malah di Kedah ketika Radio menyiarkan siaran langsung perasmian Musabaqah Al Quran Peringkat Negeri Kedah secara tiba - tiba apabila YAB MB Kedah memulakan ucapan, siaran lansung terhenti.
Begitu jugalah semua agensi pusat sedang dalam usaha serius memastikan rakyat negeri yang menolak Bn akan terus derita dengan harapan rakyat negeri - negeri tersebut insaf dan melutut semula kepada ajaran sesat 'tuhan pemberi rezeki' Bn. Datuk Azalina Othman Said selaku Menteri Pelancongan pula dengan sengaja membatalkan semua Mou kerjasama Kementerian Pelancongan dengan Kerajaan Negeri yang tidak berada dengan Bn. Malah syarikat television yang ada kepentingan keluarga Abdullah Badawi dalam tidak sampai dua minggu selepas pilihanraya mengumumkan bahawa Karnival Jom Heboh akan memboikot negeri bukan bawah BN.
Agen Bn sentiasa berusaha bersungguh - sungguh dalam usaha sabotaj ini. Mereka mula mengupah agen - agen mereka kononya atas nama rakyat negeri tertentu untuk membuat laporan polis dan seumpamanya kononya kerana kerajaan di bawah PAKATAN gagal tunai janji. Ini sebenar bukan kerana janji dan prihatin terhadap rakyat pun. Ini lebih kerana mereka cemas dan mereka percaya jika kerajaan PAKATAN tidak disibukkan dengan menjawab agen - agen Bn ini sudah tentu banyak pendedahan rasuah dan penyelewengan pimpinan lama terbogel.
Di Selangor Khir Toyo dan Md Taib sedang berlumba mencipta agen menggagalkan kerajaan Selangor untuk membuktikan kekuatan masing - masing. Satu demi satu Laporan Polis di buat , sidang media diadakan untuk menunjukkan kononya rakyat mula menolak kerajaan Selangor kerana gagal mentadbir dan menunaikan manifesto, tetapi persoalan timbul jika benar jawatankuasa yang membuat sidang media dibentuk atas kepentingan rakyat dimanakah mereka ketika wujud banyak pihak yang ingin menggagalkan usaha pemberian air percuma kepada rakyat Selangor.
Dalam isu pemberian air percuma ini pemimpin BN pusat dalam sidang Parlimen menyatakan bahawa PAKATAN di selangor merasuah rakyat ? tetapi di Sidang Dewan Selangor pula pemimpin Bn mengucapkan terima kasih dan cabar pula beri lagi banyak air percuma. Ini menunjukkan sikap berdolak dalik Bn.Nampaknya virus flip flop bawaan Perdana Menteri sudah membarah dalam Bn.
Masalah dalam pemberian air percuma ini menggambarkan kegagalan sistem penswastaan Bn. Apabila kemudahan asas seperti air pun diserahkan kepada pihak swasta sudah tentu akan menyebabkan masalah rakyat akan dijerut dengan bil yang semakin menaik.
Pengurusan Air Selangor diswasta atas nama Syabas (oleh kerajaan Selangor dahulu), dimana pegangan majoritinya dipegang oleh Tan Sri Razali atas nama Puncak Niaga. Razali ialah teman rapat Md Taib. Dia yang merupakan bekas bendahari Umno dalam Selangor naik kerana diberi ruang oleh Md Taib sebagai kroni beliau. Razali ini jugalah yang terbabit dalam usaha memperdaya penduduk Sungai Buaya dalam isu tanah yang sehingga kini masih tidak selesai.
Bayangkan air yang penting bagi rakyat Selangor diserahkan kepada manusia seperti ini. Razali untung besar...menjual air kepada rakyat dan menyedut duit umpama puntianak menghisap darah. Puncak Niaga melalui Syabas dijanjikan kenaikan tarif dalam bil air dari masa ke semasa. Dia sudah terlalu banyak untung.... dan terus tamak untuk untuk dan menjamin saluran wang kepada pemimpin tertentu Bn dapat diteruskan.
Mujurlah usaha serius oleh YAB MB Selangor dan di sokong oleh sebuah syarikat kerajaan negeri, KDEB di bawah Datuk Karim Munisar bersungguh - sungguh sehingga berjaya merialisasikan air percuma untuk rakyat Selangor. Ramai menganggap semuanya selesai...tidak Tan Sri Razali akan terus menikmati dalam amsa terdekat ini nikmat penjualan air kerana kos kenaikan dan pembayaran akan di bayar oleh KDEB belasan juta sebulan kepada Puncak Niaga. Tetapi sedikit harapan kepercayaan mungkin boleh diletakkan kepada Karim, Pengerusi KDEB kerana beliau sudah pun membuktikan kemampuan korporatnya yang menjadikan KDEB antara anak syarikat kerajaan negeri dalam Malaysia yang paling progresif malah berjaya merangkul rekod pencapaian terbaik rantau ini berdasarkan pencaipan di BSKL.

Bn tidak akan berhenti, mereka tidak faham isyarat rakyat. Md Taib, selaku Menteri kemajuan luar bandar dan wilayah sehingga kini masih gagal menafikan berita Malaysiakini.com yang menyatakan bagaimana beliau menggunakan kemudahan (termasuk wang) kementerian dibawah beliau untuk menaja JKKK yang ditaja kerajaan Pusat untuk mensabotaj kerajaan Selangor.

Sebanar mungkin bagi Bn mereka cuba mensabotaj kerajaan PAKATAN tanpa dia sedar dia sedang mengkhianati dan mendera rakyat. Jika mereka sedarpun mereka pasti akan meneruskan usaha tersebut kerana nafsu politik rakus. Malah terbaru ada diberikatan betapa Bn bersama dengan orang bekas keADILan sedang dalam usaha serius mempengaruhi pemimpin PAS Selangor menyertai usaha mereka secara terus terang menyeberang atau sebagai pengacau dalam selimut.

Diyakini usaha mereka sia - sia. Rakan dalam PAS akan terus teguh berdiri bersama rakyat begitu juga DAP. Namun kerajaan negeri dan gabungan PAKATAN pula jangan ambil mudah teruskan usaha memperkasakan rakyat. Jangan ulang kesilapan Bn yang tamak dan rakus. Tidak dinafikan sudah ramai orang PAKATAN mula bincang pasal berniagaan itu tidak salah tetapi itu bukan sehausnya jadi tajuk utama.

Sekali lagi seru untuk semua pimpinan tumpu terus pada rakyat bukan masalah kecil yang melarikan perhatian. Jangan ulang kesilapan bagaimana Barisan Alternatif terpisah selepas PRU 1999 oleh kerana sesuatu pertikaian tak perlu.

Adalah lebih baik kita memberikan perhatian kepada derita hidup rakyat daripada sibuk mengharamkan Islam Hadhari yang sudah gagal dan membuat bantahan terhadap lenggok Ella atau gelek Mas Idayu. Percaya jugalah jika kita gagal memahami kenapa rakyat menolak Bn dalam PRU lalu kita juga akan menerima nasib yang sama.

5 comments:

  1. Assalamualaikum Che gu;

    tahnia atas wajah baru blog Tuan. Pagi tadi saya tengok lain, sekarang dah lain. Tahniah kerana Tuan berani beraksi untuk rakyat. Di harap semangat ini kekal.

    Takziah atas kekalahan Tuan di Mahkamah seremban. Percayalah, akan ada hikmah disebaliknya. Hanya masa sahaja yang akan setia menghitung saat kejayaan Tuan nanti.

    Tahniah kerana dapat babay (maaf lambat ucap). Tak silap, hari Isnin ada nampak Tuan di Jusco. Saya laki bini nak tegur tapi takut salah orang.

    Wassalam.

    http://harimau-menaip.blogspot.com/

    "blog neutral buat rakyat bawahan"

    ReplyDelete
  2. encik ni seorang guru ker?lepasan upsi ke maktab..umur berapa tahun..sebaya khairi ke

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:45 PM

    Nora tertanya-tanya juga kenapa program ini dianjurkan oleh Yahya Saari, pegawai Khas MB. Rupanya beliau diberitakan di pecat dan sekarang ini dalam tempoh notis. Ohh gitu, bila tersepit, menjerit cari mereka dari kalangan reformasi. Bila waktu MB buat kenyataan yang tidak berhemah, seperti tempat dalam kerajaan Negeri Selangor hanya diberi kepada orang lulusan tinggi-profesional dan sebagainya – tidak pula mereka bangkit menentang dan mungkin kerana waktu itu sedang dilamun berpeluk dan bercium dengan MB ini. Adat mungkin, bila tersepit cari reformis dan pejuang, bila sedang “honey moon” tidak pula ingat kat kita orang.

    ReplyDelete
  4. Anonymous12:46 PM

    http://nnora75reform.blogspot.com/

    Nora tertanya-tanya juga kenapa program ini dianjurkan oleh Yahya Saari, pegawai Khas MB. Rupanya beliau diberitakan di pecat dan sekarang ini dalam tempoh notis. Ohh gitu, bila tersepit, menjerit cari mereka dari kalangan reformasi. Bila waktu MB buat kenyataan yang tidak berhemah, seperti tempat dalam kerajaan Negeri Selangor hanya diberi kepada orang lulusan tinggi-profesional dan sebagainya – tidak pula mereka bangkit menentang dan mungkin kerana waktu itu sedang dilamun berpeluk dan bercium dengan MB ini. Adat mungkin, bila tersepit cari reformis dan pejuang, bila sedang “honey moon” tidak pula ingat kat kita orang.

    ReplyDelete
  5. ‘Cukup diyakini jika digunakan dakwat penanda sudah pasti BN akan terkubur sama sekali kerana pengundi berulang yang menjadi taktik utama BN akan digagalkan’.

    Saya sama sekali tidak bersetuju dengan kenyataan di atas.

    Itu mungkin andaian. Tapi kalau dikaji dengan teliti ia bukanlah menyumbangkan kepada keseluruhan kekalahan. Mungkin hanya terdapat sedikit ralat sahaja. Ia tertumpu kepada pengundi itu sendiri.

    Contohnya, kita boleh lihat di Terengganu.

    Terengganu boleh kalah teruk pada 1999 dan boleh menang besar 2008. Ini menunjukkan faktor pengundi yang terbesar. Yang lain adalah ralat yang kecil.

    Kenyataan di atas juga boleh disangkal dengan beberapa buah negeri tidak mungkin jatuh ke tangan pembangkang. BN sama sekali tidak akan berkubur.

    Contohnya, Sabah dan Sarawak mustahil jatuh ke tangan pembangkang jika isu penggunaan dakwat dibangkitkan pada PRU yang lepas.

    Begitu juga dengan Johor, Pahang dan Perlis yang menang besar sudah tentu sukar tewas kepada pembangkang.


    P/S: Sealiran dengan pemikiran saya mungkin akan menerimanya…..Yang lain tetap dengan pendirian masing-masing walaupun ianya tidak tepat ;-)

    ReplyDelete