Wednesday, July 15, 2009

Media tutup keganasan regim Bn di Manik Urai

Pertempuran merebut kerusi Manik Urai telah selesai dengan PAS - Pakatan Rakyat mengekalkan kerusi Manik Urai dengan kelebihan 65 undi. Mengulang ungkapan yang sering diucap oleh Dr. Mahathir satu ketika dahulu (1999, Bn khususnya Umno menang banyak kerusi dengan majoriti tipis) " Satu undi pun menang juga"

Walaupun berkarung wang ditabur, janji dan ugutan di buat namun Bn tetap kalah. Mlah penipuan dalam proses pilihanraya tetap berlaku, pelik apabila satu pilihanraya kecil dalam ketika waktu bekerja dengan rekod pengundi luar yang agak ramai, 87% pengundi mengundi, namun Bn tetap kalah.

Namun percayalah (arwah) SPRM tidak akan bertindak apa - apa, kerana SPRM hanya akan bangkit dari kubur seperti mayat diseru pengamal ilmu hitam hanya apabila adanya kes atau nak mereka kes yang menjamin kepentingan segelintir kelompok utama pemimpin regim Bn sahaja.

Sebenarnya dengan apa yang ditabur regim berharap menang, kekalahan semalam memberikan tamparan dan kejatuhan moral yang dasyat namun media hari ini seperti biasa cuba memberikan moral semula kepada regim Bn.

Bn telah ditolak secara berterusan kalah terus - terusan di semua pilihanraya kecil selepas PRU 2008 (kecuali di Batang Ai).

Media menjadi peniup nyawa Bn. Contohnya hari ini media mainkan ada puteri Umno jadi mangsa keganasan maka digunakanlah gambar seorang puteri Umno terbaring dengan muka sedih berselimut di Hospital.

gambar yang digunakan oleh media Umno gambarkan puteri Umno yang diganasi sehingga terpaksa berselimut di Hospital

Malangnya media menggelapkan berita dan gambar penyokong Pakatan Rakyat yang berdarah , 'pecah' kepala dibaling batu oleh penyokong Bn.

gambar yang tak disiarkan di salah satu pusat mengundi seorang wanita terpaksa dikejarkan
ke Hospital untuk mendapatkan rawatan kerana pecak kepala terkena batu yang dibaling penyokong Umno.
seorang petugas Pakatan Rakyat turut cedera , berdarah kepalanyadibalut kepalanya tetapi dia tidak mahu dihantar ke Hospital.

Inlah bentuk mainan media regim yang tidak layak di ajak berpakat atau berpadu.....

Pengajaran dari Manik Urai

Selain isu pembangunan janji dan ugutan projek, wang yang ditabur....Umno memainkan sepenuhnya isu kerajaan perpaduan. Kita sudah terperangkap dengan isu ini dan keputusan ini bolehlah kita anggap sebagai 'kifarah' atas isu tersebut.

Pilihanraya jelas belum bersih. Selepas PRU 2008 seolah kita terlupa isu perjuangan BERSIH yang menuntut pilihanraya adil dan bersih. Ingat kemenangan 2008 bukan kerana pilihanraya bersih dan adil tetapi kebangkitan rakyat sehingga menyebabkan penipuan yang dilakukan tidak cukup untuk 'cover' peralihan undi yang mendadak dan hampir luar jangka. Selepas Manik Urai kita seharusnya kembalikan isu dan tekanan serta desakan terhadap isu yang dibawa BERSIH ini.

Manik Urai adalah signal penting, untuk dibaca oleh semua kepimpinan Pakatan Rakyat khususnya yang memegang amanah sebagai wakil rakyat. Ingatlah jangan terlalu selesa dengan kemenangan. Kita menang bukan semata - mata kerana kekuatan parti tetapi kerana kebencian rakyat kepada Regim pemerintah. Rakyat memilih kita kerana kita mampu bersatu atas isu berkepentingan ramai. Jesteru itu rakyat juga mampu menghumban kita jika kita gagal melaksanakan harapan dan janji perubahan kepada rakyat. Kita sering telagah dalam isu sekecil lantikan ahli Majlis......sekali lagi ditegaskan ini masalah warisan regim Bn....jangan lawan kerana nak tempatkan orang itu atau nak tolak orang ini dalam menjadi ahli Majlis sebaliknya kita harus besar hati desak segera diadakan Pilihanraya Majlis Kerajaan Tempatan seperti yang pernah diadakan. Pembayar cukai berhak memilih siapa yang harus menguruskan cukai mereka.....ini peneguhan prinsip demokrasi dan hak....jika kita lakukan ini nescaya akan terus jauhlah Bn dari hati rakyat.

4 comments:

  1. salam....

    tahniah kepada PR Allah Hu.

    tetapi ingatlah perjuangan Reformasi yang semakin dilupakan... tanpa pejuang reformasi 1997 - tiada parti Rakyat. Sakit perit dibalun dgn belantan, disimbah dgn air beracun, kehilangan pekerjaan, bercerai berai, hilang kawan dan keistimewaan dan tidur dalam lokap mengingatkan kami agar perjuangan kami dulu tidak di bazirkan dengan kelekaan semua pemimpin PR yang menag pilihanraya. Jangan kecewakan golongan reformasi sebab kami tak minat berpolitik - tetapi mahukan Keadilan di Malaysia. Allah Hu.

    ReplyDelete
  2. bodoh punya bn.............

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:44 PM

    tahniah pengundi melayu di manik urai kembali memberi sokongan kepada barisan nasional dah nyaris dah, nasib baik undi cina dan keling menyelamatkan parti pemerintah negeri kelantan,

    hidup lah dibawah ketiak cina dan berkiblatlah kepada datuk seri anwar dan datuk nik aziz..... tahniah anak melayu manik urai (MAN U)jumpa ari sabtu di bukit jalil

    ReplyDelete
  4. Tuan,
    Selagi kita mewarisi pemikiran UMNO maka kita akan tewas kerana perjuangan untuk perut dan kemaluan mereka modalnya lebih besar.
    Andai mahukan perjuangan untuk rakyat jangan harap boleh bertahan kerana kita pemimpin pun sama akalnya dengan rakyat- gagal menahan godaan 'infrstruktur' ke syurga dunia yang serba khayal itu. ermm...fikirkanlah!

    ReplyDelete